De grootste popkameleon

Voor David Bowie (67) bestaat alleen de toekomst. Op een feestje zal hij rechtsomkeert maken als een van zijn oude platen gedraaid wordt. Het is daarom opmerkelijk dat hij alle medewerking verleent aan de compilatie Nothing Has Changed, die een duizelingwekkend beeld geeft van de grootste kameleon uit de pophistorie. Het begint met ‘Sue (Or In A Season Of Crime)’, de enige nieuwe song, waarin Bowie zich voor het eerst waagt aan jazz. Het is experimentele muziek die alle kanten op gaat, behalve die van de hitparade. De hit ‘Let’s Dance’ staat pas op de tweede cd. In ‘Ashes to Ashes’ en ‘Heroes’ is Bowie zo bezielend als popmuziek kan zijn. Zijn glorieperiodes als ‘The Thin White Duke’ en Ziggy Stardust komen in achterwaartse vogelvlucht aan bod, met de demo-opname van ‘All the Young Dudes’ tussen de hits ‘Rebel Rebel’, ‘Starman’ en ‘The Jean Genie’. Pas aan het eind wordt teruggeblikt op zijn vroegste periode van ‘Space Oddity’ en de rauwe rhythm & blues van ‘Liza Jane’. Bij David Bowie weet je één ding zeker: dat morgen alles anders zal zijn.