‘De Bowie-verzamelaar die alle andere overbodig maakt’ - een recensieoverzicht

Naar aanleiding van het vijftigjarig jubileum van popkameleon David Bowie (67), kwam deze week het het compilatiealbum ‘Nothing Has Changed’ uit. Recensenten zijn lyrisch.

David Bowie als de biseksuele rock-’n-rollmuzikant Ziggy Stardust

David Bowie (67) zit vijftig jaar in het vak en dat moet gevierd worden. Naast een overzichtstentoonstelling in Londen (volgend jaar in Groningen), een biografie, een documentaire en een festival in Paradiso, kwam deze week het compilatiealbum Nothing Has Changed van David Bowie uit. Een recensieoverzicht.

De 3-cd-box (met als afgeleiden een dubbel-cd en een dubbel-lp) verzamelt alle hoogtepunten van de Bowie in omgekeerd chronologische volgorde. Het album opent met een nieuw nummer, het experimentele Sue (Or In A Season Of Crime):

Recensenten zijn lyrisch over het eindresultaat.

NRC Handelsblad - vier sterren

Jan Vollaard van NRC Handelsblad geeft Nothing Has Changed vier sterren. De compilatie geeft ”een duizelingwekkend beeld van de veranderingen die de grootste kameleon uit de pophistorie heeft doorgemaakt”, aldus Vollaard:

“Het is muziek die het nodige vraagt van de luisteraar en die alle kanten op gaat, behalve die van de hitparade. Let’s Dance strooit zijn vertrouwde hitgevoeligheid pas op de tweede cd. (…) Zijn glorieperiodes als ‘The Thin White Duke’ en Ziggy Stardust komen in achterwaartse vogelvlucht aan bod, met de demo-opname van All the Young Dudes als afgestoft juweel tussen de hits Rebel Rebel, Starman en The Jean Genie. Pas helemaal aan het eind wordt teruggeblikt op zijn vroegste periode van Space Oddity en de rauwe rhythm & blues van Liza Jane; toen nog als Davie Jones & The King Bees. Bij David Bowie weet je één ding zeker: dat morgen alles anders zal zijn.”

De Volkskrant - vier sterren

Ook Gijsbert Kamer van De Volkskrant geeft vier sterren. Deze verzamelcd-box onderscheidt zich van vele anderen, doordat Bowie zelf betrokken was bij de samenstelling, aldus Kamer:

“[Je merkt] aan alles dat hij niet alleen een grote inbreng had in de samenstelling en vormgeving, maar dat hij ook echt een statement heeft willen maken. Namelijk dat wij, zijn publiek ons hebben vergist door altijd maar weer terug te grijpen naar de hits die hij tussen 1969 en 1983 maakte.”

Kamer is met name onder de indruk van de keuze voor de omgekeerde chronologie:

“Bowie trekt de luisteraar in drie uur langzaam richting memory lane. (..) Nothing Really Changed is het eerste complete carrière-overzicht van David Bowie en ook het beste. Je komt luisterend steeds weer tot nieuwe inzichten. Hits bleven uit, maar Bowie maakte ook na 1983 fantastische muziek.”

OOR: ‘De Bowie-verzamelaar die alle andere overbodig maakt’

Muziekblad OOR geeft geen sterren, maar ook recensent Erik van den Berg is vol lof. ”Met Nothing Has Changed hebben we een Bowie-verzamelaar die alle andere Bowie-verzamelaars overbodig maakt”, aldus Van den Berg:

“Vanwege een previously unreleased song als ‘Let Me Sleep Beside You’ bijvoorbeeld (uit 2001 en bestemd voor het nooit uitgebrachte album Toy), maar ook voor gems als ‘Your Turn To Drive’ (ooit een gratis download voor wie in 2003 het album Reality online bestelde), een flinke handvol afwijkende mixen en het nodige obscure sixtieswerk, waaronder dus zijn debuutsingle (uitgebracht als Davie Jones & The King Bees) en het behoorlijk ruig rockende ‘You’ve Got A Habit Of Leaving’ uit 1965 (van Davy Jones & The Lower Third).”