Moet Jeff Bezos Amazon splitsen of niet?

The morning sun light finds way through high-rise buildings in New York as people rush to cross a street on October 30, 2104. The US economy grew at a stronger-than-expected pace in the third quarter, lifted by lower imports and a surge in defense spending, according to government data released on October 30. AFP PHOTO/Jewel Samad

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Jeff Bezos doet er goed aan om Amazon te splitsen in twee bedrijven. De vele nieuwe initiatieven brengen niet veel winst in het laatje en de aandelenkoers kwakkelt. Maar gaat Bezos het advies van Quartz opvolgen? Zelfs het magazine verwacht van niet.

En toch is het een goed idee. Jeff Bezos zou Amazon moeten opsplitsen in een bedrijf dat zich richt op hun cloud computing activiteiten (oa computerrekenkracht verhuren aan Netflix), Amazon Web Services, en de verkooptak Amazon. Waarom? Hoewel die eerste tak lucratief is, verliest het bedrijf van Bezos daar terrein in een felle prijzenoorlog met Google en Microsoft.

Quartz schat dat als Amazon de cloud computing-tak verkoopt het zeker 32 miljard dollar kan binnenhalen en dat kan steken in de ontwikkeling van de verkooptak. Onder andere Hewlett-Packard en Symantec deden dit ook al afgelopen jaar. Waarom Bezos waarschijnlijk dit idee langs zich heen laat gaan? Er zijn geen aandeelhouders die hem echt onder druk kunnen zetten. Hij geeft niks om winst en ziet meer in het bouwen van een groots internetimperium. Daar hoort het splitsen van een bedrijf niet bij.

Is de ‘Glasshole’ binnenkort uitgestorven?

Is het grote Google Glass experiment ten dode opgeschreven? Hebben we het laatste gezien van de zogeheten ‘glasshole‘, vraagt ValleyWag zich blijmoedig af.

Volgens berichten van Reuters gaat het namelijk niet zo goed met Google Glass: investeers lijken zich terug te hebben getrokken, veel betrokkenen verlaten het project en zelfs Google-baas Sergey Brin zou vaker zijn geavanceerde bril thuis laten.

ValleyWag speculeert dat ondanks ontkenningen van Brin Glass in gevaar is door opgeblazen en niet te verwezenlijken publieksverwachtingen. De roddelsite van Silicon Valley laat zich door ingewijden vertellen dat Google mogelijk Glass compleet gaat richten op de zakelijke markt. Glassholes verdwijnen dus niet, maar je komt ze mogelijk in de toekomst in ieder geval niet meer in de supermarkt tegen.

Kentucky vs. Comcast en Time Warner

Steden en dorpjes in de staat Kentucky steken een stokje voor de voorgenomen fusie van telecomgiganten Comcast en Time Warner Cable, schrijft The Wall Street Journal.

Onder andere de stadsbesturen van Somerset, Campbell County en Danville stemden tegen de fusie. Waarschijnlijk haalt het weinig uit, alleen Washington kan er een stokje voor steken, maar ze willen met dit signaal betere service afdwingen. Het is dus een gedoemde variant van het David tegen Goliath-verhaal: Kentucky tegen Comcast.

Door eindeloze overnames van kabelaars en internetbedrijven de afgelopen jaren kampen inwoners van kleine én grote Amerikaanse plaatsen vaak met slechtere verbindingen tegen hogere prijzen én een helse klantenservice. En die laatste is geen grap. Zelfs Comcast CEO Brian Roberts schaamt zich voor de kwaliteit van zijn helpdesk.