Als een grote klant een pakket niet verzonden krijgt, bellen ze jou bij DHL

Foto Bloomberg

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Application Consultant
Bedrijf: DHL Express, dochter van DHL, de grootste pakketbezorger ter wereld die al die gele vrachtwagens en vliegtuigen met rode chocoladeletters de wereld instuurt.
Wat opvalt aan de vacature: Meld je vooral aan als je “voor je vrienden en collega’s een vraagbaak bent”.

Wat doe je dan eigenlijk?

De naam van de functie is een beetje misleidend. Waar de baan eigenlijk op neerkomt, is de klant te woord staan over verzend-software van DHL, zegt Anne-Marie Leeuw, recruiter bij DHL. Klantenservice dus, met een vleugje IT. Jij handelt vragen af van klanten. Vragen zoals “ik weet mijn wachtwoord niet meer” of “ik krijg mijn zendingsdata niet doorgegeven op jullie netwerk”.

Behalve vragen beantwoorden, denk je ook mee met de klant, zegt Leeuw. “Soms geef je de klant trainingen, al dan niet op locatie.” Daarom noemt Leeuw de functie “customer service-plus”. Je zit dus een groot deel van de dag aan de telefoon. Tegelijkertijd besteed je je tijd ook aan het zo goed mogelijk laten functioneren van programma’s die gebruikt worden om de zendingen te versturen en traceren. DHL bezorgt voor vele klanten, van het MKB tot multinationals.

Wat verdient dat?

Tussen de 2.500 en 3.500 euro bruto per maand. Dat is exclusief een avonddienst die je af en toe moet draaien en die je wat extra’s oplevert. DHL Express is namelijk ook ‘s avonds bereikbaar.

Waarom zoeken ze iemand?

Omdat DHL verhuist van Amersfoort naar Schiphol - “naar een kantoor met uitzicht over de landingsbanen” - en niet iedereen gaat mee.

Wat voor collega moet je zijn?

“Iemand die de klant áltijd op nummer één zet.” Je moet dus servicegericht zijn. En je moet het niet erg vinden om met computersystemen te werken. Het is echter niet erg als je begint zonder kennis van de systemen die DHL gebruikt.

“Het is belangrijker dat je open en proactief bent, dat stukje techniek leren wij je wel.”

Ervaring in de klantenservice of advieshoek vinden ze wel fijn, maar starters zijn ook welkom.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Omdat je bij de grootste pakketbezorger ter wereld werkt, waardoor er veel (internationale) mogelijkheden zijn binnen het bedrijf. Volgens Leeuw is een tienjarig dienstverband bij DHL “niets”. En omdat DHL momenteel de winst van moederbedrijf Deutsche Post omhoog stuwt, doordat het bezorgen van pakketten winst oplevert en door groei in opkomende markten in Azië, Afrika en het Midden-Oosten.

Maar de koers van het moederbedrijf zelf is het afgelopen half jaar sterk gedaald:

Onder meer omdat 3.500 personeelsleden van een belangrijk DHL sorteercentrum in Leipzig onlangs staakten. Ze eisten loonverhoging.