Vleeshouwers (22) wint concours

Het tweejaarlijkse TROMP Percussie Concours is gewonnen door Dominique Vleeshouwers (1992). De Nederlander sleepte gisteren in Eindhoven in een finale op niveau zowel jury- als persprijs in de wacht. Dat Vleeshouwers ook de publieksprijs zou winnen, in een thuiswedstrijd tegen twee Amerikanen, lag in de lijn der verwachting.

De drie finalisten speelden, naast een solowerk naar keuze, allemaal de opdrachtcompositie Tapdance van Louis Andriessen, in aanwezigheid van de componist. Andriessen schreef het driedelige concert mede in opdracht van het concours. De vergelijking tussen benaderingen was extra leuk doordat Andriessen vrijheden heeft gelaten in de instrumentkeuze. Zo speelde Matthew Penland (1989, derde prijs) het eerste deel niet op woodblocks, maar op omgekeerde tapschoenen. Brandon Ilaw (1992, tweede prijs) excelleerde in het tweede deel voor marimba.

Dominique Vleeshouwers gooide hoge ogen met zijn keuzewerk I Ching IV. Towards completion: fire over water van Per Nørgård, dat precies zo ambitieus klonk als de titel doet vermoeden. In een fascinerend spel van verschuivende pulsen, phasing-effecten en muzikale palindromen bewoog Vleeshouwers als een ras-performer door zijn grote gemengde setup. Ook in Tapdance overtuigde hij, vooral door timing en dynamisch bereik in het slotdeel voor pauk, waarvan de moeilijkheid schuilt in een traag tempo en schaarse noten.

Tijdens het juryberaad kreeg het publiek een proeve van de bandbreedte van slagwerkmuziek. Leden van Asko|Schönberg gaven onder aanvoering van slagwerker Joey Marijs een heerlijk aanvallende uitvoering van Andriessens hamerklassieker Hoketus (1976). Daarna vertolkte Alexandre Esperet, winnaar van de vorige editie, Karl Naegelens Comme un seule homme (2014), een geestig fluisterstuk voor plasticzak, steentjes, rammelaar, strijkstok en vooral allerlei stemgeluiden.