Spotify negeren is naïef, ook voor een ster als Taylor Swift

Interessante discussie was het de afgelopen week in de muziekindustrie. Het begon ermee dat de succesvolle Amerikaanse zangeres Taylor Swift in één keer, vlak voor de release van haar nieuwe album 1989, al haar muziek van de streaming online muziekservice Spotify haalde. Daarmee wilde ze haar „rotsvaste vertrouwen in het fysieke en digitale album” onderstrepen. Dat leverde in eerste instantie een smeekbede van Spotify op, met grappige ‘playlist-poëzie’: een met track-titels gevormd gedicht aan Taylor. (Hey. Taylor. We Wanted To Play. Your Amazing Love Songs. And. They’re Not. Here Right Now.)

Later sloeg Spotify-topman Daniel Ek persoonlijk terug in een stevig essay. Hij onthulde dat Spotify intussen meer dan 2 miljard dollar aan labels, publishers, songwriters en artiesten heeft uitgekeerd. Volgens hem was topartieste Swift juist op weg om dit jaar 6 miljoen dollar te verdienen via de dienst. Om vervolgens te sneren of Swift er dan wel gelukkig mee was dat haar album nog steeds wel gratis te beluisteren is via YouTube of SoundCloud ?

Nu viel de hoogte van dat bedrag direct te betwijfelen – was dat niet heel groot deel? Swifts muzieklabel Big Machine antwoordde in Time Magazine dat de zangeres in de afgelopen 12 maanden ‘slechts’ 496.044 dollar aan de Amerikaanse gebruikers van Spotify had verdiend. Dat zou gelijk staan aan ongeveer 50.000 albums. Swift heeft Spotify niet nodig, was de conclusie. Want zie, zonder de dienst haalde ze direct een albumverkoop van een miljoen exemplaren.

Dat bleek vooral een handig getal. Wat verder kijkend dan de Amerikaanse markt gaf Spotify aan dat Swift globaal 2 miljoen uitgekeerd had gekregen. Hoe dan ook. Swift kan het zich wellicht en zo zelfs nog meer geld te verdienen – zij is de uitzondering. Het negeren van de betaalde muziekstreamingdiensten is naïef. Vormen veranderen. Het traditionele verdienmodel voor artiesten is al jaren aan het veranderen: albums zijn visitekaartjes voor tournees. Eerlijk, hoeveel cd’s kocht u nog dit jaar? En vooral, hoe beluisteren en schaffen uw kinderen muziek eigenlijk aan?

Al jaren daalt de cd-verkoop en nemen inkomsten uit digitale muziekabonnementen toe. Nieuwe muziek wordt er ontzettend snel op ontdekt, in eigen playlisten gevangen en verspreid. De net aangekondigde komst van Music Key, een nieuwe streamingdienst die met de voorheen gratis te bekijken muziekvideo’s op YouTube Spotify gaat beconcurreren, bevestigt het alleen maar. En het goede nieuws: weer meer royalty’s voor artiesten die ziel en zaligheid legden in muziek.