De eerste brokstukken zijn weggevoerd. Er liggen menselijke resten onder – zoals verwacht

Foto Pierre Crom

Half acht, zondagochtend. De Nederlandse bergingswerkers vertrekken vanuit het centrum van Donetsk naar de crash site. Begeleid door waarnemers van de OVSE en pro-Russische rebellen vormen ze een colonne van zo’n vijftien wagens in totaal. Ze worden gevolgd door net zoveel auto’s vol verslaggevers, fixers en chauffeurs. Voor het eerst kon gisteren een begin worden gemaakt met de berging van de wrakstukken van vlucht MH17.

Na aankomst, ruim twee uur later, starten de werkzaamheden direct. Er is geen tijd te verliezen. De rebellen verdelen zich over de rampplek. Met verf markeert een Nederlandse expert na kort overleg met Oekraïnse reddingswerkers een brokstuk van het vliegtuig. De markering laat zien waar het landingsgestel in tweeën moet worden gezaagd. De lokale reddingswerkers doen intussen het handwerk. Zagen, tillen, duwen, trekken, kabels van de takelwagen aan de vliegtuigresten bevestigen. De experts uit Nederland kijken toe, net als de waarnemers van de OVSE.

Rebellen houden de wereldpers op afstand. Maar de wereld mag het weten: vier maanden na de ramp worden de eerste brokstukken op een lange open vrachtwagen geladen. En zoals verwacht liggen onder de brokstukken nog menselijke resten. Tijd voor de experts om in actie te komen.

Verroeste, diepe wagons

Niet veel later rijdt de eerste vrachtwagen met brokstukken richting een houtzagerij in Torez. De weg is hobbelig en kronkelig en bewoners staan vol verbazing naar de stoet voertuigen te kijken. Eenmaal aangekomen gaan de deuren van de houtzagerij dicht, media moeten buiten blijven.

Na een half uur is alle pers weer richting Donetsk vertrokken. Ik blijf nog even en fotografeer bij de treinwagons. Een deel van de brokstukken is al geladen in de diepe, open, verroeste wagons, die ook voor het vervoer van kool worden gebruikt.

Terug naar de rampplek. Daar staat een tweede vrachtwagen klaar om te vertrekken met nieuwe brokstukken. Het bergen verloopt efficiënt en de communicatie tussen alle partijen is soepel.

Niet ver het rampgebied klinken explosies en artillerievuur. Opnieuw zijn er menselijke resten gevonden, bevestigt een OVSE-waarnemer. Het is half vier en de missie vertrek. Morgen verder, als het veilig genoeg is.