Breed jazzfestival met veel etnische en klassieke invloed

In de Amsterdamse jazzscene zijn de invloed van klassieke en niet-Westerse muziek nu belangrijker dan die van de groove-gerichte Amerikaanse jazz. Dat bleek zaterdag op het vierde Jazzfest Amsterdam, waar zich musici presenteerden die hun opleiding in de stad volgden, of er ooit woonden en werkten.

Die formule leidde tot tot een uiteenlopend aanbod. In de ontroerende composities van de Cubaanse pianist Ramón Valle klinken klassieke invloeden door, maar hij speelde ook Afro-Cubaanse muziek composities en Leonard Cohen. De Sloveense Kaja Draksler improviseerde live als een jazzpianiste, maar als componist vloeit er klassiek uit haar pen. Met Italiaanse muzikanten speelde ze nummers die uiteenliepen van breekbaar tot wild. Het Turkse Arifa is al jaren toonaangevend in eclectische jazz met invloeden uit Turkije, de Balkan en het Midden-Oosten. Groove was dominanter aanwezig bij KruPa & the Genes, een groep onder leiding van de drummers Stefan Kruger en Joost Patocka, bij wie je veel Caribische en Afrikaanse ritmes terughoort. De Griekse bassist Petros Klampanis, nu gevestigd in New York, was met gitarist Gilad Hekselman even terug in zijn oude stad Amsterdam voor een geslaagde samenwerking met een strijkkwartet van conservatoriumstudenten.

De zwaarste beats kwamen van het Lars Dietrich Trio. Met fantasy-animatie op de achtergrond bouwden drums, sax en orgel een duistere soundtrack. Aan de stroomlijning mag nog gewerkt worden, maar de eerste proeve was veelbelovend.