Bekende Bach, andere tekst

Toen zijn geliefde ex-werkgever Leopold von Anhalt-Köthen in 1728 stierf, kreeg Bach de opdracht muziek voor diens begrafenis te schrijven. De Köthener Trauermusik werd Bachs grootste cantate, waarvan alleen Picanders libretto is overgeleverd. De muziek ging verloren – of niet? Bekend is dat Bach veel gebruikmaakte van het parodieprincipe (nieuwe tekst op bestaande noten) en uitgebreid onderzoek heeft nu alle 24 tekstdelen plausibel gekoppeld aan andere muziek van zijn hand, grotendeels uit de minder bekende eerste versie van de Matthäus-Passion (1727). Aria’s als Buß und Reu of Erbarme dich heten nu Weh und Ach en Erhalte mich. Dat is bevreemdend, maar biedt ook een spannende luisterervaring. Dirigent Raphaël Pichon en zijn ensemble Pygmalion besteedden drie jaar aan hun reconstructie en door alle echo’s uit Bachs oeuvre hoor je muziek van overtuigende eenheid. De voorbeeldige uitgave van dit curiosium biedt ook boeiende achtergrondinformatie.