AT&T wil groeien in Mexico

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Met de winter in zicht, zoekt AT&T zijn heil in het zuiden. Met de geplande aankoop van het Mexicaanse Iusacell wil het Amerikaanse telecombedrijf een nieuwe markt aanboren, schrijft The Wall Street Journal.

Volgens de zakenkrant kan AT&T door de overname van het Mexicaanse bedrijf de belkosten naar het zuiden verlagen. Maar belangrijker nog: het krijgt toegang tot nieuwe consumenten. Die kunnen via AT&T hun bestaande abonnementen opwaarderen naar de nieuwste databundels en smartphones. Kassa dus.

Maar de aankoop van Iusacell is niet alleen maar goed nieuws, merkt The Wall Street Journal op. Het feit dat AT&T ook satellietbedrijf DirecTV koopt, is een teken dat het bedrijf op de Amerikaanse markt weinig groei meer verwacht en daarom andere markten moet aanboren. Analisten voorspellen dat in dit fiscale jaar de inkomsten en winst van AT&T nauwelijks zullen groeien ten opzichte van vorig jaar.

Geen nieuwe apps meer met Netflix

Netflix maakt het ontwikkelaars onmogelijk om nog apps te ontwikkelen die toegang hebben tot hun videodienst, meldt TechCrunch. Het bedrijf heeft hun zogeheten API oftewel Application programming interface (wiki) afgesloten voor het publiek.

Een publieke API is een belangrijke bouwsteen van een app, het maakt het gemakkelijker voor derde partijen om er software omheen te bouwen. Nu Netflix hen de toegang ontzegd heeft is het onmogelijk voor buitenstaanders om een app te maken die toegang krijgt tot de database van de videodienst. Alleen diensten als InstantWatcher, CanIStreamIt?, Flixster, Fanhattan of Yidio krijgen dat nog. Maar die lijst is beperkt.

De techsite noemt het jammer dat Netflix op deze manier creativiteit van ontwikkelaars beperkt. Zeker gezien het feit dat de aanwas aan nieuwe abonnees voor de videodienst stagneert. “Jammer dat er geen publieke API beschikbaar is voor ontwikkelaars om manieren te vinden om dat tegen te gaan”, verzucht TechCrunch.

Blackberry toch nog niet passé

Blackberry lijkt niet kapot te krijgen. Volgens The Wall Street Journal is het een wonder dat het bedrijf het nog niet heeft opgegeven na de strijd voor de mobiele gebruiker min of meer te hebben verloren van giganten als Apple en Samsung.

Afgelopen week presenteerde het bedrijf nieuwe zakelijke (en goed beveiligde) software, BlackBerry Enterprise Server 12, en komt volgende maand de Blackberry Classic uit. Volgens de telefoonfabrikant heeft het al 5,1 miljoen licenties verkocht voor de software.

The Wall Street Journal ziet in het bovenstaande tekenen dat Blackberry misschien nog niet klaar is om de strijd op te geven. Analisten van Wells Fargo delen die mening, zij gaan zelfs zo ver om te spreken van een keerpunt voor het noodlijdende bedrijf. Dat kan misschien ook niet anders na de liefdesverklaring van Kim Kardashian aan Blackberry.