Unilever werpt zich op als hoeder van de mayonaise

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

Just Mayo ís helemaal geen mayonaise en mag dus ook niet zo heten. Vindt Unilever. De voedingsmiddelengigant is in de VS een rechtszaak begonnen tegen de maker van Just Mayo, het jonge bedrijfje Hampton Creek uit San Francisco. Dat heeft fameuze investeerders aangetrokken: Jerry Sang, medeoprichter van Yahoo, Li-Ka-shing, de rijkste man van Azië en eigenaar van onder meer Kruidvat, en Microsoft-oprichter Bill Gates.

De crux is dat in Just Mayo geen ei zit (wel gele erwten), omdat de makers fel ageren tegen de industriële wijze waarop eieren worden geproduceerd. Op de pot staat echter wel een ei afgebeeld. De conclusie van Unilever: Hampton Creek misleidt consumenten, want officieel moet mayonaise bestaan uit olie, azijn/citroenzuur én eigeel. Just Mayo zou volgens Unilever de héle branche schaden. Wat ze natuurlijk ook dwars zit: Just Mayo snoept marktaandeel af van Unilevers mayonaisemerk Hellmann’s. Daarom eist het Brits-Nederlandse bedrijf een schadevergoeding van drie keer de winst van Hampton Creek.

Unilever sleept wel vaker concurrenten voor de rechter. Als zijn verpakkingen worden gekopieerd, bijvoorbeeld. Geen haan die daarnaar kraait. Maar nu keerde de publieke opinie zich onmiddellijk tegen Unilever. De multinational die zich laat voorstaan op zijn duurzaamheidsagenda pakt een duurzame start-up aan? Schande! De potten Just Mayo zijn niet aan te slepen; Hampton Creek lacht zich rot.

Sinds dit jaar is Hellmann’s ook in Nederland te koop. Het mag hier alleen geen mayonaise heten, omdat het te weinig olie bevat dan de richtlijnen voorschrijven. Hoe ironisch.