Loop je hard? Word dan een rennende Boeddha

De meeste lopers denken er niet bij na. Ze schieten hun schoenen aan, pluggen een lekkere beat in en weg zijn ze. Half uurtje zweten, snel douchen. En weer verder.

Sakyong Mipham (52) doet het anders. Hij loopt niet op muziek, zijn ademhaling is zijn beat. Hij voelt hoe die zijn neusharen heen en weer doet waaien. Proeft met zijn tong de volgende verse hap lucht.

Zo temt hij wat hij ‘het wilde paard’ noemt, ‘dat er als een dolle vandoor wil’. Iedereen die weleens heeft hardgelopen, kent het wel: de neiging om tijdens het lopen aan honderd dingen te denken, behalve aan hardlopen. Aan nog te beantwoorden werkmail, aan een belangrijke presentatie. Nee, als Mipham loopt, dan loopt hij.

Vanavond vindt in Nijmegen weer de Zevenheuvelenloop plaats. En dat is voor de stad meer dan alleen een sportieve gebeurtenis. Deelnemers zijn namelijk geld waard. Lees hier waarom.

Zijn boek Running Buddha is populair in de hardloopwereld. Er zijn loopgroepjes die op Miphams manier trainen en wereldkampioenen die zich laten beïnvloeden door zijn technieken.

Mipham is spiritueel leider van Shambhala, een internationaal netwerk van boeddhistische meditatiecentra. Boeddhisten keken op toen ze hoorden dat de meditatiemeester zich kapot aan het trainen was om een marathon te lopen. Hij liep er inmiddels negen, de snelste in 3 uur en 5 minuten.


Makkelijk is het niet. De hersenen reageren op alles wat voorbij komt. Een toeterende auto, een voorbijrijdende fietser. Maar wie probeert te lopen zonder aan andere dingen te denken, wordt er snel handiger in.

Hoe word je zelf een rennende Boeddha?

1. Let op je lichaamshouding

Voel hoe je na elke stap landt, welk deel van je voeten als eerste de grond raakt. Word je bewust van iedere beweging in je lichaam en perfectioneer die. Uitgangspunt is een rechte houding. Een goede truc is het voorstellen van een denkbeeldige draad tussen je navel en je mond en neusvleugels. Dat leidt tot een rechte houding.

2. Denk niet aan andere dingen

Dan verlies je je concentratie. Als je in de sportzaal traint, kijk dan niet naar de flatscreens met tv-programma’s om je heen. Train je buiten, laat je koptelefoon of sporthorloge eens thuis. Als het koud is, voel de kou.

We lopen steeds meer hard. Lees hier ook hoe een Belg de Nederlandse hardloopmarkt verovert. En hier waarom topbestuurders er zo van houden.

3. Tel je ademhaling

Zoek een rustig parcours uit en richt je blik op ongeveer vijf meter voor je. Besteed aandacht aan elke inademing en uitademing. Elke volledige in- en uitademing duurt ongeveer tien passen. Tel door tot tien ademhalingen en begin dan weer bij één. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, keer dan weer terug naar je lichaamshouding en ademhaling.

4. Wees niet bang voor pijntjes

Pijn is een aanwijzing dat er iets uit balans is. Te weinig geslapen bijvoorbeeld, of verkeerd gegeten. Erkennen dat er iets verkeerd is gegaan, geeft je de kans je de volgende keer beter voor te bereiden. Vergroot je de pijn uit, dan zal de negativiteit toenemen.

5. Stel voor iedere loop een doel

Ga niet naar buiten zonder een rondje in je hoofd te hebben. Anders gaat veel aandacht verloren aan het bepalen van de route. Zoek ook tijdens de loop naar kleine doelen. Bijvoorbeeld een boom of een huis waar je naartoe kunt rennen. Dat geeft voldoening.