De gemoederen rond ING moesten eventjes bedaren

Pijnlijke timing. Gisterochtend meldde het Financieele Dagblad dat ING zijn omstreden plannen om klantgegevens beschikbaar te stellen aan adverteerders voor onbepaalde tijd opschort. Een paar uur later meldde ING dat het brein achter die plannen, directeur Hans Hagenaars, opstapt.

Over de toedracht geen woord in het persbericht. Maar een woordvoerder ontkent stellig dat er enig verband zou zijn. Hagenaars zit nu alweer zo’n dertig jaar in de financiële wereld, zegt zij. Hij zou graag „een tijdje willen genieten van een sabbatical”, om zich daarna te oriënteren op een nieuwe carrièrestap. Volgens de woordvoerder gaat het om een „reguliere directiewisseling.

Hagenaars, die ooit nog samen met de huidige topman Ralph Hamers werkte, kondigde eerder dit jaar een proef aan waarbij klanten aanbiedingen zouden krijgen van bedrijven, op basis van van hun betaalgedrag. De bank zag daar brood in. Dat plan leidde echter tot grote ophef. Volgens onder meer de Consumentenbond schond ING de privacy. Onder grote druk besloot ING toen het plan nog eens te bekijken. Nu schort het dat dus voor onbepaalde tijd op.

Of ING écht afziet van de plannen, is overigens maar de vraag. Toen de bank zei om de plannen te gaan herevalueren, werd intern al gezegd dat het geen afstel was maar uitstel. De gemoederen moesten gewoon even bedaren. Hagenaars opvolger, Vincent van den Boogerd (45), heeft in ieder geval het juiste profiel om ze op termijn alsnog door te zetten. Hij was hiervoor directeur marketing. Daar hield hij zich onder meer bezig met customer intelligence: het analyseren van klantgegevens voor commerciële doeleinden.