Blote borsten? Prima. Maar niet photoshoppen alsjeblieft

Er verandert iets in de modewereld. Modellen laten zich steeds vaker ‘naturel’ fotograferen. Nep is uit, en echt is in. Hoe komt dat?

Het zijn opmerkelijke beelden. Je ziet de kleine haartjes op de armen van model Lara Stone (30). De rolletjes huid en vet op haar buik. Stone liet zich na haar bevalling fotograferen door het blad System Magazine, dat de foto’s deze week publiceerde. Ze vond het allemaal prima, maar ze had één voorwaarde. Er wordt niet gephotoshopt.

Dat was ook de eis die actrice Keira Knightley (29) stelde, vertelde ze vorige week, voordat ze werd gefotografeerd voor Interview Magazine. Zo stond ze onlangs op de cover van dat blad: een prachtige vrouw met échte, kleine borsten.

Onbewerkte foto’s van modellen en beroemdheden, het zijn beelden waaraan we gewend zullen raken. Het Amerikaanse kledingmerk American Eagle Outfitters stopte eerder dit jaar met het photoshoppen van modellen op de posters van hun lingerielijn. We zien lichaamsvet, moedervlekken en tatoeages op hun lichamen. Sindsdien is de verkoop van de lingerielijn met 9 procent gestegen. Of dat door de verandering van het photoshopbeleid komt is onduidelijk. Maar het stoppen met photoshoppen heeft dus niet per se een negatief effect op de verkoop.

En dat terwijl photoshoppen nu eerder de regel dan de uitzondering is. Of was. Want het lijkt er sterk op dat er iets aan het veranderen is.

Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker, zegt hoofdredacteur Claudia Straatmans van Marie Claire. Modellen die aangeven niet veel te willen veranderen aan hun foto’s. „Presentatrice Laura Verster werd laatst door ons gefotografeerd en is daar een voorbeeld van.”

Ook bij Vogue merken ze dat natuurlijker beelden het goed doen. „Voor ons novembernummer heb ik een shoot gedaan waarbij het covermodel zonder make-up werd gefotografeerd. Dat komt niet vaak voor”, zegt Martien Mellema, creative director van Vogue. „Ze had helemaal niets op haar gezicht en ze zag er heel mooi uit. Zelf vond ze het ook fijn om er natuurlijk uit te zien.”

Kim Kardashian is fake!

Op de onbewerkte foto’s van Stone en Knightley werd vooral positief gereageerd. Heel anders dan op de beelden die deze week werden gepubliceerd van Kim Kardashian: naaktbeelden van de realityster met billen waar zelfs een champagneglas op kan staan (en stond). „FAKE! FAKE! FAKE!”, reageerden mensen op het internet. De beelden van Kardashian zijn zwaar gephotoshopt, klonk het.

Is het gewoon een nieuwe modetrend, of is er meer aan de hand?

Ja, zegt Martien Mellema van Vogue. Ons schoonheidsideaal is altijd aan het veranderen, denkt ze. In de jaren zestig was de vollere Marilyn Monroe het sekssymbool. Daarna nam de welvaart toe en kregen mensen meer geld voor gezond eten en sport, waardoor rolmodellen dunner werden.

En volgens Mellema komt daar nu weer een reactie op. „Ik vind het fantastisch dat er een jonge generatie van acteurs is die zich verzet tegen de oudere. Actrice Nicole Kidman had een lange lijst met fotobewerkingen die ze na de shoot wilde, Knightley wil het juist niet.”

Ook op de catwalk is iets aan het veranderen, zegt Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Glamour.

„Ik zag het eerder dit jaar al bij de modeshow van Chanel. Aan het einde van de show liepen de modellen het podium op, met spandoeken waar teksten op stonden als ‘Feminism, not masochism’. En ‘be your own stylist’. Modeontwerper Karl Lagerfeld flirtte met het feminisme. Opvallend vond ik ook de haast onopgemaakte, natuurlijke look van de modellen. Nauwelijks opgemaakt, het haar los.”

Maar wat willen de kopers?

Sanne Groot Koerkamp heeft nog een verklaring. Ze ziet een verband met de speech van actrice Emma Watson die zich bij de Verenigde Naties onlangs ‘feminist’ noemde. „Er is een heropleving van het feminisme gaande en dat zie je ook terug in de modewereld”, zegt de hoofdredacteur van Glamour. „Ik zie het zelfs thuis bij mijn stiefkinderen”, zegt Groot Koerkamp. Ze stuurt een linkje door van een liedje dat ze thuis veel hoort.

Het nummer ‘Its all about that bass’ van zangeres Meghan Trainor is al meer dan 250 miljoen keer bekeken op YouTube. Dit is de tekst: „I see the magazines working that Photoshop. We know that shit ain’t real. Come on now, make it stop. If you got beauty beauty just raise ’em up Cause every inch of you is perfect. From the bottom to the top.”

Prachtig.

Maar wat nu als modellen vanaf nu massaal aangeven niet meer gephotoshopt te willen worden? Gaan de magazines daar dan in mee?

Ja, zeggen Glamour en Marie Claire. Maar de kans dat die modellen vervolgens op de cover komen, wordt wel kleiner, zegt Claudia Straatmans van Marie Claire. „Daar staat namelijk altijd de beste versie van mensen. En geloof me: mensen willen de beste versie van zichzelf zien. En kopers willen dat ook.”