Wat schrijven andere media vandaag?

High-voltage power lines are seen next to the highway of Puchuncavi city, northwest of Santiago, September 5, 2014. REUTERS/Eliseo Fernandez (CHILE - Tags: BUSINESS ENERGY)

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

ING gaat geen klantgegevens exploiteren

ING gaat klanten voorlopig geen kortingen van bedrijven aanbieden op basis van hun betaalgegevens. Niet omdat het een enorme inbreuk op de privacy is, maar omdat het moeilijk uit te voeren is, schrijft het Financieele Dagblad.

ING beweert dat een grote groep klanten het best ziet zitten om aanbiedingen van externe bedrijven te krijgen op basis van uitgavepatronen. ING zegt dat het vooral moeilijk is om de voordelen “uit te voeren en te programmeren”.

Privacywaakhonden blijven het een belachelijk plan vinden. Het College Bescherming Persoonsgegevens zegt dat ook na een gesprek met ING het de vraag is of een bank “zo zou willen omgaan met gevoelige klantgegevens”.

Crisis dreigt op de kaasmarkt

Nee, dit gaat er niet over dat een identiteitsbepalend broodbeleg als hagelslag (ongezond) en pindakaas (gevaar voor allergische reactie) in de ban moet. Toch zitten kaasboeren met een probleem, meldt de Telegraaf. Op 1 april 2015 verdwijnen de zuivelquota. Boeren mogen dan weer produceren wat ze willen. Zowel boeren als kaasmakers investeren daarom nu in productiecapaciteit. Maar de vraag is: zitten we wel op zoveel Hollandse kaas te wachten?

Volgens kaasexperts in de Telegraaf is de meeste Nederlandse kaas niet bijzonder, inwisselbaar en een smakeloos geheel. De Telegraaf voorspelt een enorme concurrentiestrijd onder kaasmakers. Alleen bedrijven die hun marketing goed op orde hebben, zullen succes hebben, voorspellen experts in de krant.

Met een combinatie van respect en afgunst wijzen ze op Old Amsterdam. Eigenaar Westland weet heel slim de kaas neer te zetten als oud, uit Amsterdam en authentiek, terwijl de kaas noch uit Amsterdam komt, noch oud is. Maar als Nederlandse kaasboeren hun producten in het binnen- en buitenland willen verkopen, moeten ze wel op een soortgelijke tour, melden de experts.

Albert Heijn wil geld van Albert Heijn

Eigenaren van filialen van Albert Heijn willen 200 miljoen euro schadevergoeding van het moederbedrijf. De franchisenemers hebben volgens de Volkskrant al jaren ruzie met het moederbedrijf.

De winkeliers betalen geld aan Albert Heijn om het concept te mogen hanteren. Ook kopen ze hun waar bij Albert Heijn in. Ze zijn boos omdat ze een extra heffing moeten betalen als het moederbedrijf voorraden aanhoudt, aldus de Volkskrant. Volgens de winkeliers kost dat geen extra geld en hoeft het dus niet doorberekend te worden.

Uit het kwartaalbericht dat Albert Heijn gisteren presenteerde kwam naar voren dat de winkeliers nu geld eisen ter compensatie van de heffingen. Bij elkaar opgeteld bedragen de claims meer dan 200 miljoen euro. Albert Heijn zegt dat claims geen enkele kans van slagen hebben.