Singles Day breekt alle records

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De hysterie is voorbij. De winst is binnen. Singles Day, ‘s werelds slimste marketingtruc en misschien wel de perfectionering van een Hallmark Holiday ligt weer achter ons. Nikkei Asian Review heeft een aardig stuk over de resultaten van de feestdag op 11 november, door Alibaba in het leven geroepen.

Alibaba, inclusief dochterbedrijven als Tmall en Taobao, verkochten 278,5 miljoen goederen met een verkoopwaarde van 57,1 miljard Chinese yuan (7,2 miljard euro). Dat is bijna 58 procent meer dan er vorig jaar werd verkocht. Nog een boeiende trend: 43 procent van de aankopen werd via smartphones en tablets gedaan in plaats van via computers.

Bij de Chinese koopjesjagers waren een paar merken zeer in trek. Smartphonefabrikant Xiaomi deed de beste zaken, gevolgd door concurrent Huawei. Witgoedproducent Haier, meubelmaker Linshimuye en het Japanse modemerk Uniqlo volgden.

Op een persconferentie gisteren toonde Alibaba-baas Jack Ma zich tevreden. Wel erkende hij dat er een groot punt van zorg was: de logistiek. Het kan wel dagen duren voordat al die miljoenen telefoons, koelkasten, luiers, schoenen en laptops bij de klanten terechtkomen.

Een eigen munt voor de Islamitische Staat

Om “los te komen van het tirannieke financieel systeem dat moslim wordt opgedrongen” wil IS in Irak en Syrië een eigen munteenheid invoeren. Dat blijkt uit een verklaring die de terreurbeweging gisteren bekendmaakte, schrijft de Financial Times.

IS denkt niet aan smoezelige briefjes of goedkope munten. Het muntstuk van vijf dinar moet 21,25 gram goud bevatten. Daarmee zou het ongeveer 694 dollar waard zijn. Het kleinste muntstuk, van tien flous, moet tien gram koper bevatten en daarmee 7 Amerikaanse cent waard zijn.

De Financieel Times schrijft dat zo’n soort valutasysteem, gebaseerd op de werkelijke waarde van edelmetalen, IS juist zeer afhankelijk maakt van internationale markten, aangezien de waarde van de munten afhankelijk zijn van de schommelingen van de goud-, koper- en zilverprijzen.

Namaakgeweren lucratieve handel in de Filippijnen

Bankfilialen en supermarkten in de Filippijnen hebben een hoog wildwestgehalte. “Check your guns at the door“, staat er vaak in het Engels en het Tagalog. De Filippijnen heeft een enorme wapencultuur, net zoals de voormalige kolonisator de Verenigde Staten.

En met radicale moslimrebellen in het zuiden, Marxistische rebellen op veel eilanden, bendes en privélegers, is de handel in nagemaakte geweren en pistolen een belangrijke bron van inkomsten op de zwarte markt, schrijft persbureau Bloomberg in een mooie reportage.

Uit de reportage blijkt waarom smeden wapens namaken: het verdient meer dan andere economische activiteiten. De politie is niet in staat de ondergrondse wapenfabrieken op te rollen. Als smeden worden opgepakt, worden ze meestal op borgtocht vrijgelaten en kunnen ze ongehinderd doorgaan.

In de Filippijnen zijn ruim 610.000 illegale en nagemaakte vuurwapens in omloop. In totaal zijn er 3,9 geregistreerde geweren en pistolen in bezit van mensen die daar een vergunning voor hebben, onder wie president Aquino en de gouverneur van de centrale bank. Het gevolg: per honderdduizend bewoners worden er 8,8 moorden gepleegd, bijna twee keer zo veel als in de Verenigde Staten.