Moet je wel het nieuwe gezicht van een supermarktreclame willen zijn?

Beeld Plus

Je zal het maar zijn, het nieuwe gezicht van de Plus-reclames. Dan kent iedereen je van dit soort filmpjes:

Wat doet dat met de carrière van een acteur?

1. Risico op een hoop bagger

Vanaf dit weekend gaan vier nieuwe acteurs een paar jaar in reclames van de supermarkt spelen. Haatberichten op fora en weblogs, stalkers, hun voorgangers hebben er wat voor moeten doorstaan. Vooral de bekendste twee karakters (midden op de foto): ‘Surinamer’ Edgar (Guillermo Lansman) en het kassameisje Esmée van Kampen, dat veel commentaar kreeg over haar gewicht.

De nieuwe vier zijn voorbereid: “Dit is bij de casting uitgebreid aan bod gekomen”, zegt Pluswoordvoerder Jennita den Boer. Saillant detail: Plus wilde niet meer zo “op uiterlijke eigenschappen” selecteren. Maar, opvallend: ze zijn allemaal blank, slank en donkerblond. En gemiddeld een stuk ouder.

+ Voorlopig zijn ze ‘die van Plus’

Krijg je een nominatie, is het die voor de irritantste reclame. Hun agenten raden hen af nu nog interviews te geven over hun baan als Plus-acteur. Ze moeten zich richten op hun verdere carrière. “Ik wilde eigenlijk het risico niet lopen om het Plus-meisje te worden, maar dat ben ik toch geworden,” zei Van Kampen er eerder over in de Volkskrant.

Het is niet zo dat ze geen andere rollen mógen spelen - zolang het maar niet voor een concurrent is. Maar behalve Van Kampen, die onder meer een hoofdrol had in de film Lieve Céline, hebben de meeste van de huidige acteurs vooral nog bijrollen gehad sinds ze bij Plus begonnen.

Net na de toneelschool is zo’n langdurige reclamerol niet altijd slim, zegt Jigal Schrijver die bij Performer Agency de carrière van acteurs begeleidt. Het kan best moeilijk worden nog goede rollen te vinden als je bekend staat als ‘die van die commercial’. Schrijver:

“Als je wat bekender bent, word je vaker als jezelf in een commercial gevraagd. En dan heeft het een minder negatieve impact op je carrière.”

+ Het verdient wél lekker

Ze hebben wel iets dat veel vakgenoten niet hebben: een meerjarencontract. En laten we eerlijk zijn: veel acteurs klussen bij in commercials. Eén op de zes doet het, bleek de laatste keer dat vakbond FNV Kiem het telde, in 2010.

“Geld is geen onbelangrijke reden om een commercial te doen”, zegt Schrijver. Gemiddeld verdien je met een draaidag voor een commercial 750 euro, 200 euro meer dan voor ander acteerwerk voor televisie.

+ En wie weet word je ontdekt

“Het kan ook leuke airplay zijn”, zegt John Doornik, die de nieuwe acteurs heeft gecast. Acteur Martijn Fischer speelde een tijd lang het personage Ed in Nuon-reclames.

http://youtu.be/jDMzpKi8RZs

Ook best een knullige rol. Maar de reclameschnabbel heeft hem niet in de weg gezeten: hij speelt al twee jaar de hoofdrol in de musical Hij gelooft in mij. En als die is afgelopen? Dan volgt de hoofdrol in de Hazesfilm.

En mocht je kop nou té bekend zijn geworden voor andere rollen, zoals Harry Piekema, al tien jaar de manager uit Albert Heijn-reclames? Dan kun je altijd nog voice-overs doen. Met een beetje geluk horen nog eens een half miljoen mensen je stem.