Column

Impulsen graag in overvloed

Rolinde Hoorntje spot trends en geeft tips. Deze week: een cultuurfestival dat (nog) geen seniorenfeest of vleesmarkt is geworden.

KANTOR is het festivalantwoord op leegstand. De ruimtes onder het systeemplafond zijn dit weekend niet gevuld met de volgende start-up met de oplossing voor het plasticprobleem in de grote oceaan. KANTOR is een cultuurfestival in een leegstaand bedrijfspand. Let wel: geen houtje-touwtje-krakersfeestje waar je alleen de prijs betaalt voor de huur van het geluidssysteem. Er is wel een nachtprogramma, maar waar het gemiddelde festival drie gekke toiletjuffrouwen als randprogramma boekt, is cultuur de hoofdmoot bij KANTOR. Het gaat over kunst met een grote K.

De vierde editie van het tweedaagse cultuurfestival begint vandaag op vier verdiepingen van een leeg kantoorpand in havengebied Amsterdam Westpoort. In de aftermovie van vorig jaar zien we dansers van Het Nationale Ballet om elkaar heen cirkelen, violisten hun instrumenten stemmen en ‘young influentials’ als Anna Drijver begeisterd naar pantypakmensen kijken die een Lady Gaga doen - uit een synthetisch ei naar buiten kruipen. De performance art is blijkbaar te zien vanachter een flesje Heineken, getuige het filmpje dat is gesponsord door het biermerk. Slimme marketing dus, van de dames achter artist agency en creatief reclamebureau PUP en PaardenKracht, organisators van het festival. Maar het succes van KANTOR – dit jaar 6.000 bezoekers - schuilt vooral in het vullen van een leemte in het bestaande festivalaanbod. PUP-oprichter Nina Pierson miste verdieping in het nachtleven, vertelde ze onlangs tijdens een interview in haar saladebar SLA in Amsterdam.

„Er zijn superveel festivals, maar het zijn bijna allemaal muziekfestivals. Op zondag is er bij KANTOR geen feest, zaterdag treedt Het Nationale Ballet op en doet de Nationale Opera een drie uur durend programma. Een van de acht vleugels is een club. Maar verder zijn de andere verdiepingen alleen maar gevuld met cultuur.”

Wacht even, een cultuurfestival, was dat er niet al? Ja, maar de meeste kennen maar één culturele discipline. Theaterfestival de Parade is veranderd in een vleesmarkt met rosé drinkende makelaars, de Uitmarkt in een seniorenbijeenkomst. KANTOR is een variant die uitgebreider is in aanbod, maar dan voor jonger publiek. Op het festival komt theater, dans, fotografie en muziek – klassiek en club – samen. De Twittergeneratie beleeft zijn impulsen nou eenmaal graag in overvloed. Liever naar de foodmarket dan naar een restaurant. Liever naar een muziekfestival dan naar een poppodium. Liever naar KANTOR dan je te moeten vastleggen op een museum of voorstelling. Morgen doet de Nationale Opera een crash course ‘opera for dummies’. Stichting Onterfd Goed heeft een tentoonstelling gemaakt van alle kunst die is opgeslagen in Nederland (maar 1 procent van de kunst wordt tentoongesteld).

Een bloemenkunstenaar heeft een installatie van honderden bloemen gemaakt en filmmuseum EYE is het archief ingedoken voor een installatie met modefilms die teruggaan tot de jaren dertig.

En gelukkig komt de vrolijkste dj van Nederland, Mikey Nice, nog draaien ook.