De ‘landingsbaan’ krijgt een make-over

Terwijl de Markthal alle aandacht krijgt, gaat ook het plein waar deze aan ligt de komende jaren op de schop. Wat staat er te gebeuren?

De Binnenrotte, gezien vanaf het huidige station Blaak. In 1963 en in 2014. Foto ANP

Ja, als het markt is, dan is het een drukte van belang op de Binnenrotte. Maar de rest van de week is het vooral een betonnen leegte die schampend weleens de ‘landingsbaan’ genoemd wordt. Maar dat gaat veranderen. Hoe en wat precies, is de vraag. De wildste plannen doen de afgelopen tijd de ronde. Wat wordt echt gerealiseerd, en wat is luchtfietserij?

Herinrichting plein Oplevering: eind 2016

Het maken van plannen heeft drie jaar gekost, maar nu krijgt de Binnenrotte een flinke make-over. Er komt nieuwe, bruinrode bestrating met ‘warmere’ uitstraling en nieuw groen moet het plein omvormen tot een stadstuin. Bovendien beperkt de gemeente de maximale kraamgrootte en schrapt zij vijftig plekken. Dat laatste roept veel weerstand op bij de marktkooplui, die een rechtszaak overwegen.

Halfverdiepte fietsenstalling Oplevering: vierde kwartaal 2015

Vanwege de Markthal moest de oude fietsenstalling achter station Blaak al opschuiven. Met de nieuwe inrichting krijgt ook de stalling een nieuw gezicht. Eind 2015 verschijnt, half onder de grond verstopt, een bewaarplek voor fietsen, met meer plekken.

RottaNova Oplevering: zomer 2018

Het wooncomplex De RottaNova is al in 2008 ontworpen door Klunder Architecten, maar vanwege de crisis bleef het meer bij woorden dan daden. Nu krijgt de Markthal in het aanpalende grasveld er alsnog een buurman bij. Het wordt geen reus à la De Rotterdam of First Rotterdam, maar met zijn zeventig meter ook geen kleine jongen, inclusief twee torens en daktuin. Eind 2015 start de bouw.

RiF010 Oplevering: mei 2015

Van de slechts 21.552 stemmen die Rotterdammers uitbrachten bij de laatste editie van het Stadsinitiatief, gingen de meeste naar RiF010. Dit initiatief voor een kunstmatig golfslagbad biedt surfers én duikers een plek om in de Steigersgracht, schuin achter de Markthal, kopje onder te gaan. Het bijbehorende houten strandhuis wordt een horecaplek.

Luchtfietserij

Tot zover de concrete plannen. Wie verder kijkt, ziet dat de Binnenrotte tot veel meer ideeën aanzet.

Bij de Prix de Rome-wedstrijd 2014 mochten jonge architecten hun ideeën de vrije loop laten. Winnares Donna van Milligen stelde voor om de Binnenrotte en de Laurenskerk in enorme containers te plaatsen.

Een sentiment dat nog altijd leeft in de stad: het oude luchtspoor op de Binnenrotte (tussen 1871 en 1993 gebruikt voor de trein naar Dordrecht, maar overbodig geworden door de Willemsspoortunnel) weer opbouwen en inzetten als een voetpad. Maar bij de sloop in 1993 zag de wethouder er meer in om het hele luchtspoor als schroot te verkopen en daarmee de tunnel deels te financieren.

Een idee dat bij tijd en wijle weer opduikt: verplaats het beeld De verwoeste stad van Zadkine naar de Binnenrotte. In 2006 was de centrumraad daar positief over, maar het college besloot anders.