‘Alex from Target’ is een sensatie. Maar hij durft niet meer alleen over straat

Alex zat begin november in de tv show van Ellen DeGeneres. Screenshot tv show 'Ellen'

Iedereen kent hem als ‘Alex from Target’, maar eigenlijk heet hij Alex Lee en tot twee weken geleden kende buiten zijn vrienden, familie en collega’s niemand hem. Nu durft hij niet meer naar buiten en wordt hij bedreigd. En dat alles vanwege één tweet.

Eigenlijk begon het al eind oktober, toen iemand naar alle waarschijnlijkheid een foto van Alex op Tumblr postte. Een week later kwam Twitteraar ‘@auscalum’ de foto tegen en besloot deze met het onderschrift “YOOOOOO” op Twitter te zetten. Toen ging het snel. Bijna meteen ging de foto viral en verscheen ‘Alex from Target’ overal online (veel meer was op dat moment niet van hem bekend). Alex zelf was zich van geen kwaad bewust en gewoon op de bewuste dag aan het werk in Target.

Opeens stond er een grote rij bij de kassa

Totdat er opeens een langere rij dan normaal voor de kassa van Alex ontstond (voornamelijk gevuld met tienermeisjes). Vervolgens zag zijn bedrijfsleidster zijn foto online en deelde die met hem. De rij werd langer en langer, totdat de leidster op een gegeven moment besloot dat Alex maar beter zijn dienst in het magazijn kon afmaken. Iets na 18.00 uur, toen zijn shift was afgelopen, zette hij zijn telefoon weer aan. Een stortvloed van berichten volgde.

Sindsdien is hij een ster en verscheen zijn verhaal op heel veel verschillende websites en wil elke grote nieuwszender hem spreken - hij wees ze allemaal af. Hij heeft inmiddels meer dan 737.000 volgers op Twitter. Maar dat is nog niks vergeleken met het aantal volgers op Instagram: daar volgen 2,5 miljoen mensen de 16-jarige jongen.

Begin november zat Alex bij Ellen DeGeneres:
https://www.youtube.com/watch?v=w_freP-G5Hk

Van schreeuwende meisjes naar doodsbedreigingen

Maar al die aandacht heeft ook een keerzijde. The New York Times sprak, als eerste krant (hij verscheen daarvoor alleen bij de tv show ‘Ellen’) met Alex over de afgelopen weken. Toen hij weer op school kwam kon hij geen meter lopen of schoolgenoten wilden selfies met hem maken. En toen hij met zijn vader wat wilde gaan eten bij hamburgertent ‘Whataburger’ riep iedereen: “Alllleeeeeexxxx!!”. Hij stormde vervolgens net zo hard de zaak weer uit. Alex zegt tegen de Times:

“Ik ben de hele tijd thuis geweest. Ik ben best bang om naar buiten te gaan.”

Ook anderen begonnen te profiteren van Alex’ plotselinge succes. Een marketingbedrijf genaamd ‘Breakr’ claimde verantwoordelijk te zijn voor zijn nieuwe status. Volgens de Times, die dit zo goed als mogelijk probeerde na te trekken, ontkennen zowel Alex, als zijn familie en de originele poster @auscalum het bedrijf te kennen. Ook BuzzFeed stelt dat het verhaal van het marketingbedrijf niet lijkt te kloppen.

Daarop volgden veel verhalen over dat hij zou zijn ontslagen bij Target en mensen die hem uitscholden voor lelijkerd. Een dieptepunt volgde toen hij via sociale media en persoonlijke berichten werd bedreigd met de dood. Zijn vader, Eric Fooks, voegt daaraan toe dat er zelfs zeer persoonlijke gegevens zoals burgerservicenummers, telefoonnummers en bankgegevens naar buiten zijn gekomen.

Zoveel volgers kunnen ook best handig zijn…

Het is voor hem te hopen dat de hype binnenkort weer overwaait en hij weer gewoon ‘Alex Lee’ is. Al blijft ergens de vraag hangen of dit niet toch een heel slimme pr-stunt is van bijvoorbeeld Target of een ander bedrijf. Met honderdduizenden volgers op Twitter en 2,5 miljoen volgers op Instagram kan hij aardig wat mensen - en zeker tieners - bereiken. Al hoeft dat niet altijd reclame te zijn.

Twitter avatar acl163 Alex Lee Looking forward to serving in this Saturday’s charity event http://t.co/SDIxjGCXLu