Ssst… Mijn baas weet niet dat ik hier bij Uber ben

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een meeting voor geïnteresseerden in een carrière bij taxibedrijf Uber.

Wie: Zeventig dertigers op zoek naar een nieuwe baan.

Het is net de bijeenkomst van een geheim genootschap: het ‘Recruitment Happy Hour’ van taxibedrijf Uber. Op de donkere vierde verdieping van kantoorverhuurbedrijf Spaces in Amsterdam hebben zich zo’n zeventig goed uitziende dertigers verzameld.

Die zijn gekozen uit de ruim driehonderd aanmeldingen voor vanavond. LinkedIn-profielen zijn grondig doorgelicht, de aanmeldingsmails nauwkeurig bekeken. En zo kwamen ze tot dit gezelschap, vertelt de dame bij de deur.

Het clubje uitverkorenen gedraagt zich wat onwennig. Ze hebben eigenlijk al een baan, namelijk. Meest gehoorde opmerking van vanavond: “Mijn baas mag niet weten dat ik hier ben.” Vandaar dat ze de rest goed in de gaten houden, letten op eventuele bekenden en die voorzichtig uit de weg gaan.

Het Geheime Genootschap bij Uber. "Ssst.. Mijn baas mag niet weten dat ik hier ben."

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) on

Een heleboel Googlers

Best lastig als je bij Google werkt – Ubers grootste investeerder. Dan is de kans vrij groot dat je je collega’s hier tegenkomt. “Ik heb er al zeven gezien. Allemaal van mijn afdeling”, grinnikt een Italiaanse accountmanager. “Geen idee dat ze ook zouden komen. Maar goed, daar hebben we het dan ook niet over op het werk.”

Uber heeft wereldwijd zo’n vijfhonderd vacatures te vullen. Reddy Bhimireddy - business analist bij Uber – weet niet hoeveel dat er in Nederland zijn. Maar wel dat ze mensen zoeken met een “open mind”. En daarmee bedoelt hij, legt operations and logistics manager Jaap van Houtum uit, dat ze vooral hard moeten willen werken. “Dan kijk ik op een doodgewone dinsdagavond om me heen en denk ik: ‘Zitten die gasten hier nu weer de hele avond?’ Maar dat doen ze omdat ze dit een supermooi bedrijf vinden. Geweldig toch?”

Zeven sollicitatierondes

En dan moeten ze weer door. Voordat de Uberwerknemers beginnen met de presentaties over het bedrijf, moeten ze hun jobhoppende gasten te woord staan. Bhimireddy moet éven kletsen met de marketingdame van Philips die na drie jaar op zoek is naar wat nieuws. En met de accountmanager van Johnsons Controls die vraagt of hij wat wil drinken. Nee? Wil hij dan misschien zijn kaartje?

Er zal vanavond heus niemand naar huis gaan met een baan, volgens de mannen. Dit is een manier het bedrijf wat beter te leren kennen, de eerste contacten alvast te leggen voor je een sollicitatiebrief schrijft.

Bhimireddy: “Voordat ik hier kon komen werken, moest ik zeven sollicitatierondes door.” De accountmanagementafdeling van Google zal dus niet in een klap verdwenen zijn.

Lees ook: hoe Uber te werk gaat. Hoe Uber ruzie maakt in Duitsland. En hoe Uber de topadviseur van Obama binnensleepte als hoofd Communicatie.