Privacy is ver te zoeken in het online bestaan

Foto AFP

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Opnieuw is de privacy-paradox bevestigd. We zitten de hele dag naar schermen met camera’s en open interverbindingen te kijken. We delen online namen, foto’s - een deel van onze identiteit. We verzenden bank- en creditcardgegevens, geheel vrijwillig. En dan zijn we verwonderd en kwaad dat er weinig overblijft van de privacy.

Het Pew Research Center ondervroeg 607 Amerikanen over online privacy, voor het eerst sinds het NSA-afluisterschandaal dat Edward Snowden blootlegde. Van hen meent 90 procent dat ze geen controle meer hebben over hun gegevens.

Acht van de tien ondervraagden vreest dat ‘derde partijen’ hun persoonlijke data op oneigenlijke manieren gebruiken nadat ze die delen via sociale media zoals Facebook. En 70 procent denkt dat ook de overheid niet te vertrouwen is met onze informatie.

Zorg is de belangrijkste emotie die de Pew-onderzoekers oppikten. “Het is deels surveillance, deels tracking (door bedrijven online), en het algemene gevoel dat ik mijn eigen identiteit en mijn data niet onder controle heb”, zei Lee Rainie van Pew tegen PC World.

Ook YouTube ziet de toekomst van muziek: online

Dit is een interessant moment voor de concurrenten van Spotify. CEO Daniel Ek werd net deze week gedwongen om zijn muziekdienst te verdedigen, nadat popster Taylor Swift haar complete muziekcollectie bij Spotify weghaalde.

Wellicht kiest YouTube daarom deze week om aan te kondigen dat er een nieuwe betaaldienst komt om muziek en video te streamen. Volgens het bedrijf zelf is het nu al de toonaangevende muziekdienst ter wereld. “We willen er voor blijven zorgen dat YouTube de beste plek is waar artiesten en fans elkaar kunnen vinden”, zei Christophe Muller, die over global music partnerships gaat.

YouTube-muziek wordt gratis voor wie bereid is om naar advertenties te luisteren. Maar voor acht dollar per maand (6,40 euro) komt er een abonnement op Music Key, dat nu nog wordt getest. Google Play Music zal geïntegreerd worden in deze betaalservice.

Draaideur Wall Street-Washington open

Antonio Weiss is al jaren een ster op Wall Street. Kan hij eenzelfde status bereiken in Washington?

Weiss maakte furore als investeringsbankier bij Lazard. Dat bedrijf staat gefuseerde ondernemingen bij; Weiss is er de top-dealmaker. Nu hij mogelijk als onderminister naar Financiën komt, lijkt de draaideur tussen financieel Wall Street en politiek Washington weer open te staan: die conclusie valt makkelijk te trekken.

Nog lastiger is dat Weiss kort geleden lijnrecht tegen het denken van Obama inging. De regering probeert dit jaar alles om Amerikaanse bedrijven binnen de grenzen te houden: belastingvlucht naar landen als Canada, Nederland en Ierland - tax inversion - is populair onder Amerikaanse ondernemingen, tot ergernis van het Witte Huis. Maar Weiss diende als adviseur van Burger King toen die fastfoodketen het Canadese Tim Horton overnam. Zo kan het hoofdkantoor verhuizen naar een vriendelijker belastingklimaat.

Hoe dat te rijmen valt met zijn nieuwe positie als topadviseur van de minister van Financiën? Vooralsnog geen commentaar van het ministerie of Weiss zelf.