Muziekzender XITE gaat naar de VS

De Nederlandse muziekzender XITE breidt uit naar de VS. Is YouTube niet veel handiger?

De Nederlandse muziekzender XITE begint een zender in de Verenigde Staten. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend. XITE zegt in verregaande onderhandelingen te zijn met – in ieder geval – kabelaanbieders Comcast, Verizon, AT&T, Time Warner Cable en Direct TV. Samen bedienen die het grootste deel van de Amerikaanse televisiemarkt.

Het Amerikaanse kantoor van XITE, dat in januari wordt geopend in New York, wordt geleid door mede-eigenaar Cees Honig.

1 Wat is XITE?

Iedereen met een televisie- abonnement van UPC, Ziggo, KPN, Online of Caiway heeft XITE (spreek uit excite) in het basispakket. De muziekzender doet deels denken aan hoe MTV vroeger was: muziekvideo’s, afgewisseld met reguliere programma’s over muziek, gericht op jongeren. XITE biedt daarnaast een dienst op aanvraag, waarbij clips naar keuze te bekijken zijn.

Er is ‘MyXITE’, een service die meer lijkt op een videoversie van Spotify dan op MTV. Op dit kanaal kunnen kijkers een profiel aanmaken en voorkeuren voor genres aangeven. Door middel van ‘likes’ en ‘unlikes’ te geven aan het gebodene of door nummers over te slaan wordt de zender persoonlijker. Dat gaat allemaal via de televisie en afstandsbediening.

Hoeveel mensen gebruik maken van MyXITE of XITE op aanvraag zijn niet publiek: het zijn cijfers van de afzonderlijke kabelbedrijven. Op de lineaire zender van XITE wordt maandelijks door 3,5 miljoen mensen afgestemd.

Dat doet de zender beter dan MTV. En dat is opvallend gezien de keiharde concurrentie van YouTube. MTV zelf, ooit toonaangevend in de muziekwereld, zendt nauwelijks meer muziek uit, maar richt zich op realityseries. Andere Nederlandse muziekzenders als The Box en TMF zijn zelfs helemaal verdwenen.

XITE is sinds september ook in Duitsland actief, waar nu tussen de 7 en 8 miljoen huishoudens XITE ontvangen.

2 Is er al een deal met de Amerikaanse kabelaars?

Die is nog niet honderd procent rond, legt mede-eigenaar Cees Honig (31) uit. „We zijn nu een maand of zestien bezig met gesprekken daar. Ze zijn vooral geïnteresseerd in MyXITE, maar omdat de gesprekken nog lopen, kan ik niet zeggen waar de onderhandelingen precies over gaan.” Volgens Honig moet de zender binnen zes maanden live zijn in de VS.

Voor de lancering wil XITE tussen de vijftien en twintig nieuwe medewerkers aannemen. Het gaat met name om personeel op de afdeling marketing, programmamakers en de muziekredacteuren die de video’s selecteren voor de zender. De technologie achter de mogelijkheden van de zender wordt centraal verzorgd door een team in Polen.

3 Voor muziekvideo’s is YouTube toch veel handiger?

De twee verschillende media – XITE en YouTube– kunnen volgens Honig prima naast elkaar blijven bestaan. „Als je YouTube opent heb je geen idee waar je moet beginnen als je nieuwe muziek wilt horen.”

„Met MyXITE krijg je muziek die je zelf gaaf vindt”, zegt hij. „Bovendien blijkt uit onderzoeken dat er nog steeds veel televisie wordt gekeken (ruim drie uur per dag gemiddeld in Nederland, red.), ook door jongeren. En diezelfde jongeren kijken óók op internet.”