Geen kledingmerk voor WTC

De World Trade Center Association (WTCA) in New York is er niet in geslaagd de namen WTC en WORLD TRADE CENTER als merk te registeren voor merchandiseartikelen, zoals kleding, zonnebrillen en juwelen. De WTCA, verantwoordelijk voor de exploitatie van het WTC, had de registraties aangevraagd omdat ze wel brood ziet in het uitventen van de bekende namen WTC en WORLD TRADE CENTER voor merchandise-doeleinden. Bedrijven zijn bereid grof geld te betalen als ze het merk WTC op hun producten mogen zetten.

Het Amerikaanse merkenbureau heeft de registraties echter geweigerd. In de eerste plaats kunnen deze namen volgens het merkenbureau geen merkfunctie vervullen: immers, wie op een T-shirt WTC ziet staan, beschouwt dat niet als merk, maar slechts als een herinnering aan de dramatische gebeurtenissen van 2001.

Bovendien, als je de WTCA een monopolie geeft voor het gebruik van de aanduiding WTC of WORLD TRADE CENTER op consumentenproducten, wordt het voor familieleden van slachtoffers van 9/11 onmogelijk om zelf ter nagedachtenis artikelen met de aanduiding WTC op de markt te brengen. En dat is ‘unfair’, aldus het merkenbureau.

De WTCA pikt het niet en gaat tegen de uitspraak in beroep.