Meer omzet en winst voor Ahold - omzet Albert Heijn gedaald

Logo op het hoofdkantoor van detailhandelsconcern Ahold. Foto: ANP / Koen van Weel

Ahold heeft in het derde kwartaal de omzet en nettowinst zien stijgen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het supermarktconcern.

De omzet groeide met 1,9 procent tot 7,5 miljard euro; de nettowinst nam ten opzichte van een jaar eerder met een kleine acht procent toe tot 178 miljoen euro. Ahold doet het beter dan verwacht; ING en Rabobank hadden een lichte omzetdaling voorspeld.

Omzet bij Albert Heijn opnieuw gedaald

In Nederland daalde de omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met 1,1 procent. Dat kwam voornamelijk door lagere verkopen bij de supermarkten van Albert Heijn. De gerapporteerde omzet in Nederland nam met 1,4 procent toe tot 2,6 miljard euro. De onderliggende operationele marge bedroeg 4,9 procent, tegen 5,3 procent een kwartaal eerder. Ahold schrijft die afname toe aan hogere investeringen in Bol.com.

Het sentiment lijkt volgens topman Dick Boer wel positiever te worden, zei hij in een toelichting. Boer:

“Mensen zien licht aan het einde van de tunnel, maar het gaat sterk op en neer. Emotie speelt nu eenmaal een belangrijke rol in hoe de Nederlandse consument naar de economie kijkt. Wij denken dan ook niet dat het vierde kwartaal anders zal zijn dan het derde. We hopen op tekenen van verbetering in 2015.”

Lees ook op NRCQ: Waarom de ‘to go’ quinoa- en gortsalades belangrijk zijn voor Albert Heijn.