Jij regelt dat het hele bedrijfsleven op TOMS-schoenen loopt

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Corporate Sales Manager
Bedrijf: TOMS, een hip schoenenmerk, vooral bekend van espadrilles met allerlei kleurige dessins. Voor ieder verkocht paar schoenen, geven ze een paar aan kinderen in ontwikkelingslanden.
Wat valt op aan de vacature: Die is in het Engels, met zinnen als: “establish reciprocal discounted employee purchase plans”.

Wat doe je dan eigenlijk?

TOMS werkt nu nog vooral samen met winkels. Daar willen ze andere bedrijven - “het liefst multinationals of modemerken” - aan toevoegen. Jij helpt ze daarbij, gaat samenwerkingen met bedrijven aan. Zo regel je bijvoorbeeld dat werknemers van bepaalde bedrijven met korting bij TOMS kunnen winkelen, of dat bedrijven zelf TOMS voor hun werknemers kopen. “In ruil voor die korting moeten ze dan reclame voor TOMS maken, zoals een banner op hun website plaatsen”, legt Rogier Van den Akker, hoofd personeelszaken bij TOMS EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika), uit. Behalve samenwerkingen met bedrijven aangaan, bouw je ze ook uit.

“Het is wel de bedoeling dat werknemers na dat eerste paar ook een tweede paar kopen.”

Of een derde, een vierde. Het werk is vooral buiten de deur, “je bent toch wel meer dan zeventig procent van de tijd onderweg”.

Wat verdient dat?

Tussen de 40.000 en 50.000 bruto per jaar. “Dat is inclusief acht procent vakantiegeld.” Daar komt bij: een bonus gerelateerd aan de jaarlijkse omzet van TOMS als je je “targets” haalt. 25 Vakantiedagen en pensioenopbouw. En na een jaar werken bij TOMS ga je op een geefreis - “een giving trip” - naar een ontwikkelingsland waar TOMS schoenen aan kansarme mensen geeft.

Waarom zoeken ze iemand?

Omdat TOMS heel snel groeit. Twee jaar geleden opende één persoon het Europese hoofdkantoor in Amsterdam. Inmiddels werken er veertig mensen. “In 2015 moeten dat er 75 zijn”, zegt Van den Akker.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die al tenminste drie jaar werkervaring in een soortgelijke functie heeft. Die ondernemend en doelgericht is, je moet immers al die samenwerkingen met bedrijven aangaan.

Je moet het niet erg vinden om bij een bedrijf te werken dat niet altijd even gestructureerd werkt, zegt Van den Akker, want “TOMS ziet zichzelf nog als een startup”, ook al werken er inmiddels 400 mensen. Van den Akker zegt niet perse op zoek te zijn iemand die alle CV-boxjes kunnen aanvinken, want, benadrukt hij: “TOMS is géén corporate bedrijf.” Kom dus niet aan in pak op een sollicitatiegesprek.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Omdat je je hond mee mag nemen naar werk.

“Maar niet iedere dag, en hij mag eigenlijk niet blaffen.”

En omdat je bij een bedrijf werkt dat volgens de “buy one, give one” formule werkt. 35 miljoen schoenen heeft TOMS sinds 2006 weggegeven in ontwikkelingslanden, in samenwerking met allerlei ngo’s. Dat one-for-one principe geldt ook voor andere producten van TOMS. Voor iedere verkochte zonnebril krijgt iemand in een kansarm land een oogoperatie.

Leuk, al dat giving, maar transparant over hoeveel die weggeefschoenen daadwerkelijk kosten, is TOMS niet. Ook niet over hoeveel omzet ze draaien. “Omdat we een private onderneming zijn”, zegt Van den Akker.