‘In het leven ben je aan het verkopen of aan het falen’

Editorial Use Only. Consent Required for Commercial Use and Book Publications Mandatory Credit: Photo by Chris Pavlich/Newspix/REX (3522879c) Jordan Belfort Jordan Belfort photoshoot, Sydney, Australia - 09 May 2013 Former stockbroker Jordan Belfort, who will be portrayed by actor Leonardo DiCaprio in the upcoming film 'The Wolf Of Wall Street'

Na een weekend seminars geven in Vietnam is hij even thuis in Los Angeles. “Hanoi was fantastisch. Ik heb voor negenhonderd mensen gesproken en ze vonden het geweldig”, zegt Jordan Belfort (52) aan de telefoon. Volgende week staat hij in een uitverkochte Amsterdam Rai.

The Wolf of Wall Street is bezig aan zijn wereldtournee. Ooit zwendelaar, nu motivatiespreker die het belang van ethiek bij een verkoop benadrukt. Wereldberoemd werd Jordan Belfort toen eind vorig jaar zijn boek The Wolf of Wall Street werd verfilmd met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol. Voor de één belichaamt Belfort de Amerikaanse Droom door als superverkoper in de jaren tachtig en negentig razendsnel schatrijk te worden. Voor ander is hij een frauderende schurk en witwasser.

http://youtu.be/tHKbKYLlqvs

In de film leek Belforts leven vooral te bestaan uit feestjes, prostituees en drugs – heel veel drugs. De verfilming toonde dat leven, niet de 22 maanden daarna die hij in de gevangenis doorbracht.  Daar schreef hij zijn boek.

“Toen ik afkickte van de drugs en mijn levensverhaal begon te schrijven werd ik wakker geschud.” Belfort vond zijn “ethische kompas” terug, beweert hij.

Hij bedroog 1.513 mensen

Na zijn gevangenisstraf moest Belfort nog wel 110 miljoen dollar terugbetalen aan de 1.513 slachtoffers die hij had opgelicht met het verkopen waardeloze aandelen. Een Facebook-uitnodiging om te spreken bij bedrijven en evenementen kwam hem daarom heel goed uit. “Mijn eerste seminar was bij Virgin van Richard Branson.” Er bleek veel vraag te zijn naar Belfort als salesgoeroe. Dankzij het succes van de film is hij dit jaar op wereldtournee langs vijftien landen waaronder Chili, Zuid-Afrika, Duitsland en Nederland.
Zijn seminars, ook gedeeltelijk te zien op YouTube, zijn doorspekt met ‘fuck’ en ‘ethisch’, woorden die hij telkens herhaalt. “Op Wall Street is het woord ‘fuck’ net zo gebruikelijk als het woord ‘de’, verklaart Belfort tijdens zijn seminar.

Daarnaast benadrukt uitgerekend hij het belang van de ethiek van een verkoper. ” e moet als verkoper drie dingen doen: gepaste kwaliteit voor de prijs bieden, nooit iemand iets verkopen wat hij niet wil en iemand nooit te veel verkopen.”

Maar juist door zelf níét te voldoen aan deze waardes is hij zo rijk geworden. “In de film leek dat heel snel te gaan”, zegt Belfort nu, “maar het was een langzaam proces. Het is moeilijk aan te stippen waar het precies misging.” Naar eigen zeggen hanteert hij nu een zerotolerancebeleid. “Ik pas heel erg op. En dan nog doe ik weleens wat verkeerd hoor. Maar dat hebben alle mensen.”

Enthousiast as hell

In één avond leert Belfort je, naar eigen zeggen, de verkoopstrategieën waarmee hij zo rijk werd. En die lessen zijn volgens hem voor iedereen cruciaal: “Of het nu gaat om je product, je overtuiging of om je kinderen over te halen om hun bed op te maken: in het leven ben je aan het verkopen of aan het falen.”

Het draait volgens Belfort allemaal om de ‘Straight Line Persuasion’. Op YouTube zijn een paar van zijn lessen te zien. Twee dingen zijn van belang bij een verkoop, zegt hij. “Een relatie opbouwen met de koper en informatie verzamelen over wat de koper écht wil en écht nodig heeft. Hoe doe je dat? Daar zijn dan weer drie dingen voor nodig: “Scherp zijn, autoriteit uitstralen en enthousiast as hell zijn.” Alleen dan ben je volgens Belfort de moeite waard om naar te luisteren.

Belfort voor hij in de gevangenis belandde:

http://youtu.be/HbmXyxi3N_E

En voor dit geheim vraagt hij soms 100.000 dollar per lezing. “Het gaat goed met me.” Met deze World Tour verdient hij naar eigen zeggen meer dan 1 miljoen euro. Maar geld is niet meer zaligmakend – beweert hij. “Ik krijg wel vijftig mails per dag van mensen wier leven ik heb veranderd. Dat is me veel meer waard.”

Voor wie niet de deur uit wil en toch zijn leven wil veranderen is er nog ‘de koffer’, te koop op zijn website. Een koffer met tien cd’s, tien dvd’s, een boek en tientallen geheugenkaartjes. De prijs? Tweeduizend dollar.