Australië blijft onaantrekkelijk voor Chinese toeristen

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het lukt Australië maar niet om een aantrekkelijke vakantiebestemming te worden voor Chinezen, betreurt The Sydney Morning Herald. Het land staat op de zeventiende plek van meest bezochte landen door Chinese toeristen.

Dat is vervelend voor Australië, want de Japanners blijven dit jaar ook liever thuis. Chinese toeristen gaan volgens cijfers van TripAdvisor het liefst op vakantie naar Hong Kong of de Verenigde Staten. Dat laatste land heeft een veel toegankelijkere visumwetgeving dan Australië.

Om de jaarlijkse inkomsten uit Chinees vakantieverkeer te vergroten, nu zo’n 3,7 miljard euro, zet de Australische toerismesector in op luxe en dure reizen en accommodaties voor de welgestelde toerist. The Sydney Morning Herald oppert bij monde van TripAdvisor dat ook meer moet worden ingezet op de groeiende digitale mobiliteit van de Chinese bezoeker; dus onder andere makkelijker Australische vakanties kunnen boeken via apps en mobiele apparaten.

Snapchat als voorbeeld voor nieuwe digitale camera

De markt voor digitale camera’s is door de opkomst van smartphones onder druk komen te staan. Panasonic wil met een nieuwe camera terrein terugwinnen op iPhones, schrijft Asia Nikkei Review.

Dat kan volgens de Japanse elektronicafabrikant kennelijk alleen door digitale camera’s meer te laten lijken op een iPhone (of elke willekeurige smartphone). De nieuwe Lumix CM1, die dit jaar nog zijn opwachting maakt in Europa, laat gebruikers verbinding maken met het internet en zorgt ervoor dat mensen met elkaar kunnen communiceren en foto’s delen. Een soort Snapchat dus, alleen dan ouderwets.

Het apparaat, dat ongeveer 899 euro gaat kosten, moet Panasonics noodlijdende digitale camera-tak redden. Naar verwachting zal het Japanse bedrijf dit fiscale jaar 35 procent aan inkomsten hebben ingeleverd ten opzichte van vorig jaar. Digitale camera’s bezorgen Panasonic de afgelopen jaren alleen maar rode cijfers.

Omkopingsperikelen bij Wison

De Chinese autoriteiten verdenken Wison en Hua Bangsong van grootschalige omkoping en fraude. Volgens de South China Morning Post ontkent de bestuursvoorzitter én grootaandeelhouder van het olie- en energiebedrijf alle aanklachten. Naar verwachting van Wison kan Hua in het ergste geval een boete verwachten.

Volgens geruchten zou Zhou Bin, de zoon van hoge regeringsfunctionaris en veiligheidschef Zhou Yongkang, een geheime aandeelhouder zijn van Wison. Zhou wordt ervan verdacht de invloed van zijn vader gebruikt te hebben om lucratieve deals te sluiten voor Wison. Vader Zhou wordt al door Beijing onderzocht wegens misbruik van zijn positie.