YouTube lanceert concurrent Spotify: Music Key

YouTube lanceert een nieuwe streamingdienst voor muziek genaamd YouTube Music Key. Op het nieuwe platform, dat een geduchte concurrent voor Spotify zal zijn, kun je muziekvideo’s bekijken zonder advertenties.

Een man bekijkt YouTube Foto EPA / Sedat Suna

YouTube lanceert een nieuwe streamingdienst voor muziek genaamd YouTube Music Key. Dat meldt persbureau AP.

Op het nieuwe platform, dat een geduchte concurrent voor Spotify zal zijn, kun je muziekvideo’s bekijken zonder advertenties. Daarbij neemt de dienst complete albums op in de catalogus. De video’s zijn ook offline te bekijken en het is mogelijk om de muziek op de achtergrond te laten draaien terwijl je bijvoorbeeld andere websites bekijkt.

Concurrentie voor Spotify

Het model lijkt opdat van Spotify, maar dan voor videostreaming. Dat de Spotify-concurrent van YouTube in de maak was, was al duidelijk. Afgelopen maanden sloot de videodienst licentieovereenkomsten met verschillende platenlabels.

Overigens ging dat niet vlekkeloos: de grotere platenmaatschappijen tekenden vrij snel de nieuwe overeenkomst, maar Youtube kreeg de afspraken met kleinere platenlabels moeilijk rond. Bijvoorbeeld de labels van onder anderen artiesten zoals Adele, Arctic Monkeys en The xx verzetten zich. Toch is het uiteindelijk gelukt om ook met die labels afspraken te maken en dat betekende het startsein voor de lancering.

Impact

NRC-redacteur Marc Hijink legt uit wat de nieuwe dienst betekent in de wereld van streamingservices:

“Music Key lijkt een aantrekkelijke combinatie: streaming muziekdienst (Google Play Music) wordt uitgebreid met goede kwaliteit video’s zonder reclame. Muziekdiensten als Spotify, Deezer en Rdio bieden nog geen video aan en kosten ook een tientje per maand. Dat zou Google Play Music een voorsprong moeten geven.”

Maar Google draait vrijwel volledig op advertenties en heeft weinig succes geboekt met betaaldiensten. Hijink:

“Via proefabonnementen op Android-telefoons zou Google wel gebruikers kunnen ronselen, maar het is de vraag hoeveel gebruikers daadwerkelijk 100 of 120 dollar per jaar willen betalen. Immers: de meeste videoclips zijn gratis op YouTube te vinden en het is onduidelijk hoeveel unieke content er op het betaalde platform te vinden zal zijn.”

Ook als slechts een klein percentage van de 1 miljard YouTube-bezoekers wil betalen voor Music Key, is Google een behoorlijk grote speler in de streaming muziekmarkt; Spotify telt nu 50 miljoen gebruikers waarvan er 12,5 miljoen een betaald abonnement hebben.

Alleen op uitnodiging

Music Key zal als eerste beschikbaar zijn in de Verenigde Staten, Groot-Brittanië, Spanje, Portugal, Italië en Finland.

Lid worden kan niet zomaar, daar is een uitnodiging voor nodig. Leden krijgen vervolgens een gratis abonnement voor zes maanden. Music Key zal maandelijks 9,99 dollar gaan kosten, maar genodigden krijgen korting en betalen dan 7,99 dollar per maand.

Hoe zit het in Europa?

Wat de dienst in Europa gaat kosten, is nog niet bekend. YouTube moederbedrijf Google lanceerde begin deze maand in Nederland de streamingdienst Google Play Music met 18 miljoen tracks en de optie om maximaal 20.000 eigen songs in de Cloud op te slaan. Geabonneerden van Google Play krijgen ook toegang tot Music Key.

Lees ook in nrc.next: De toekomst volgens YouTube (€).