Wees op je hoede, Amazon is online in Nederland

(FILES) This September 28, 2011 file photo shows the Amazon logo on a podium during a press conference in New York. Amazon on October 27, 2014 unveiled a new media stick allowing users to stream content to television sets, challenging Google's Chromecast device released last year. The plug-in Fire TV Stick, a device the size of a pack of gum, provides access to Amazon Instant Video as well as other services including Netflix, Hulu Plus, WatchESPN and NBA Game Time. The dongle is being sold in the US market for $39, or $19 for customers who subscribe to Amazon Prime, which gives customers free shipping and access to music, videos and other online content. AFP PHOTO/Emmanuel Dunand / FILES

Amazon, de grootste  webwinkel ter wereld, opent vandaag zijn deuren in Nederland. Voorlopig alleen met de verkoop van e-books, maar de algemene verwachting is dat daarna papieren boeken en andere producten volgen.

De komst van Amazon naar Nederland werd gisteravond bekend. We praten je er hier over bij.

Welke lessen over Amazon kunnen Nederlandse uitgevers trekken uit de ervaringen  in het buitenland? De meeste Amerikaanse, Britse en Duitse agenten en uitgevers die NRC Q belde, waarschuwen hun Nederlandse collega’s om op hun hoede te zijn. Hun tips:

1. Eis een apart contract: ook als kleine uitgevers kun je  onderhandelen

“Veel kleine uitgevers hebben niet door dat ze kunnen onderhandelen”, zegt Hans Bousie, een media-advocaat die een aantal kleine uitgeverijen heeft geadviseerd over de onderhandeling. “De mensen die ik spreek hebben gezien hoe Amazon zich opstelde tegenover Hachette en voelen zich min of meer gedwongen om te tekenen.” Het conflict met Hachette over de prijs van e-books liep deze zomer zo uit de hand dat Amazon weigerde om bepaalde boeken van de uitgever te verkopen.

2. Houd bij het eerste  contract alvast rekening met het tweede

Het eerste contract dat Amazon aanbiedt is een stuk gunstiger dan het voorstel dat enkele jaren later komt. In Angelsaksische landen moest na twee jaar opnieuw onderhandeld worden. Amazon had inmiddels een flink klantenbestand opgebouwd en kon veel strengere voorwaarden stellen, waardoor zij boeken goedkoper konden aanbieden. Sam Edenborough van agentschap ILA in Londen:

“Als Nederlandse uitgevers met de geboden drie jaar akkoord gaan, krijgen ze over drie jaar strengere voorwaarden gepresenteerd.”

3. Koester de vaste boekenprijs: anders word je kwetsbaar

Dat argument komt uit een verrassende hoek, namelijk van een Amerikaan.  Gary Fisketjon is hoofdredacteur bij Knopf, een van de uitgeverijen in het Penguin/Random-concern. “Omdat wij in Amerika geen wet op de vaste boekenprijs hebben zijn uitgevers zo kwetsbaar in de strijd met verkopers”, zegt hij. “Dus als er één advies is dat ik mijn Europese vrienden altijd geef: bescherm de vaste boekenprijs, want dat is de enige manier die je als uitgever hebt om voor een boek te vragen wat het ook echt heeft gekost.”

4. Gebruik Amazon als reclamefolder om meer lezers te bereiken

Volgens de Amerikaanse uitgeefgoeroe Richard Nash verwacht de consument dat e-books goedkoop zijn. Amazon maakt dat waar en zou dus nieuwe klanten kunnen opleveren die nu geen e-books kopen. “Uitgevers moeten het goedkope e-book zien als toegangspoort naar meer lezers en dus ook kopers”, vindt Nash.

5. Besef dat Amazon uitgevers het liefst overbodig maakt

In de slag om de laagste prijs probeert Amazon af te komen van zo veel mogelijk stappen tussen klant en auteur. Als uitgever wil Amazon niet meer zijn dan een doorgeefluik. “Het maakt Amazon niet uit wat ze verkopen”, zegt de Britse agent Edenborough. “Ze zijn ook niet gericht op belangrijke boeken, maar plaatsen hun eigen uitgaven boven aan de website.” Zo wordt het voor schrijvers misschien straks wel aantrekkelijk om de elektronische rechten op hun werk rechtstreeks aan Amazon te verkopen.

Meer weten? Lees over wat de komst van Amazon betekent voor de boekenmarkt (€), waarom webwinkels de komst van Amazon vrezen (€) en hoe oprichter Jeff Bezos van Amazon  de  grootste webwinkel ter wereld maakte (€).