Waarom autofabrikant Spyker vandaag bijna dakloos was geworden

CARMEL - Spyker-topman Victor Muller tijdens de onthulling van de nieuwe Spyker B6 Venator tijdens The Quail, onderdeel van de autoshow in Pebble Beach, in het Amerikaanse Carmel. ANP MICHAEL FIALA Foto ANP

Het leek echt afgelopen met de Nederlandse autofabrikant Spyker uit Zeewolde. Vorige week oordeelde de rechtbank Midden-Nederland dat de bouwer van luxe sportwagens uiterlijk vandaag het bedrijfspand in Zeewolde moet verlaten. Ook moet het de eigenaar van het pand 152.000 euro aan huurachterstand betalen. Maar op het laatste moment is er een tijdelijke oplossing gevonden.

Eind oktober werd al bekend dat een onderdeel van het bedrijf surseance van betaling heeft gekregen. Zakenblad Quote schreef dat het Britse Jato Dynamics het faillissement had aangevraagd van het onderdeel Spyker Events & Branding wegens een onbetaalde rekening van 40.000 euro. Spyker-topman en grootaandeelhouder Victor Muller wil niet reageren op de problemen.

Een terugblik op een ruime eeuw Spyker:

Waarom dreigde Spyker uit het pand te moeten verdwijnen?

De financiële problemen van sportwagenbouwer Spyker komen niet als een verrassing. Het bedrijf verkeert al jaren in nood en maakte nog nooit winst. Er worden nauwelijks auto’s verkocht, waardoor er geen geld binnenkomt. Door de financiële problemen werd de beursnotering van het bedrijf in september vorig jaar geschrapt. Daarom is het bedrijf niet meer verplicht om gedetailleerde, financiële informatie te verstrekken.

De laatste gegevens dateren uit de zomer vorig jaar, toen het bedrijf de resultaten over 2012 deponeerde. Dat jaar behaalde het bedrijf met 37 werknemers een omzet van ruim 7 ton, wat neer komt op 3 verkochte auto’s. Het bedrijfsresultaat kwam uit op ruim 6 miljoen euro verlies. Spyker schreef in het jaarverslag dat er weer geld nodig was om de productie te kunnen continueren.

Hoe kan Spyker er nog bovenop komen?

Dit voorjaar kondigde Muller nog aan dat hij rond de 30 miljoen euro wilde ophalen bij beleggers met de uitgifte van obligaties. Hij had ook een nieuw soort obligatie bedacht, die aan het einde van de looptijd omgeruild kon worden tegen het nieuwste model Spyker. Hoe het met de uitgifte van deze obligaties staat, is niet bekend.

Spyker-topman Muller hoopte ook nog geld te kunnen claimen bij de Amerikaanse autofabrikant General Motors. Muller kocht begin 2010 de Zweedse fabrikant Saab van GM, dat het verlieslijdende dochter wilde sluiten. Hij wist overal financiers vandaan te halen voor de overname van ruim 1,5 miljard dollar. Maar het werd geen succes; er werden nauwelijks auto’s verkocht. Eind 2012 ging Saab failliet, met een schuld van 1,5 miljard euro.

Volgens Muller was Saab door voormalig eigenaar GM de nek omgedraaid door een miljoeneninvestering van een Chinese partij eind 2011 te blokkeren. Met die injectie zou het bedrijf volgens Muller een prachtige toekomst hebben. Maar GM blokkeerde de deal, omdat het niet wilde dat zijn techniek via Saab in Chinese handen zou komen.

Muller claimde bij een Amerikaanse rechtbank een schade van 2,4 miljard euro bij GM. Hij verloor die zaak. Vorige maand wees de rechter ook in hoger beroep de claim van Muller af.