Redacteur Trouw weg na twijfel over bronnen

Er is twijfel ontstaan over ‘de juistheid en zelfs het bestaan’ van bronnen in artikelen van een Trouw-redacteur. Dat schrijft de hoofdredactie van Trouw vandaag in de krant. Dagblad Trouw laat een commissie van externe deskundigen ‘de feiten en omstandigheden’ van de betreffende publicaties onderzoeken en aanbevelingen doen voor de toekomstige werkwijze.

De landelijke krant Trouw. ANP / Koen van Weel

Er is twijfel ontstaan over “de juistheid en zelfs het bestaan” van bronnen in artikelen van een Trouw-redacteur. Dat schrijft de hoofdredactie van dagblad Trouw vandaag in de krant.

Ze laat een “de feiten en omstandigheden” van de publicaties onderzoeken door hoogleraar journalistiek Jeroen Smit en oud-rechter bij het Europees Hof Egbert Myjer, tevens vicevoorzitter van de Raad voor de Journalistiek.

De redacteur, die de krant nog niet bij naam heeft genoemd, schreef onder meer over radicale moslims in Nederland, meldt een bron binnen Trouw aan NRC Handelsblad.

Bekend van ‘Shariadriehoek’

De redacteur veroorzaakte in mei 2013 commotie met een artikel over de Haagse Schilderswijk. Daar zou een ‘een mini-sharia’ zijn ingevoerd. Strenggelovige moslims zouden andere bewoners aanspreken als die roken, alcohol drinken of varkensvlees eten. Het is niet bekend of in dat artikel ook bronnen zijn verzonnen.

Zijn laatste Trouw-artikel dateert van 5 november en gaat over de strafeis tegen jihadisten en een jihadronselaar. Eind oktober dit jaar won de redacteur de Divali Award, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een persoon of instelling die een bijdrage levert aan de emancipatie van Zuid-Aziaten in Nederland. De redacteur werd ook genomineerd voor De Loep 2012, een prijs voor onderzoeksjournalistiek.

De hoofdredactie van Trouw schrijft dat diverse bronnen die de redacteur noemde niet konden worden geverifieerd. Na intern onderzoek van de krant, „waaronder hoor en wederhoor”, heeft de redacteur afscheid genomen. “Voor Trouw staat de geloofwaardigheid van de krant voorop.”

De hoofdredactie was niet bereikbaar voor commentaar.