Dagblad Trouw onderzoekt of verslaggever reportages verzon

Er is twijfel ontstaan over „de juistheid en zelfs het bestaan” van bronnen in artikelen van een Trouw-redacteur. Dat schrijft de hoofdredactie van dagblad Trouw vandaag in de krant.

Ze laat „de feiten en omstandigheden” van de publicaties onderzoeken door hoogleraar journalistiek Jeroen Smit en oud-rechter bij het Europees Hof Egbert Myjer, tevens vicevoorzitter van de Raad voor de Journalistiek

De redacteur, die niet bij naam wordt genoemd, schreef onder meer over radicale moslims in Nederland, meldt een bron binnen Trouw aan NRC Handelsblad.

De redacteur veroorzaakte in mei 2013 commotie met een artikel over de Haagse Schilderswijk. Daar zou een ‘een mini-sharia’ zijn ingevoerd. Strenggelovige moslims zouden andere bewoners aanspreken als die roken, alcohol drinken of varkensvlees eten. Het is niet bekend of in dat artikel bronnen zijn verzonnen.

Zijn laatste Trouw-artikel dateert van 5 november en gaat over de strafeis tegen jihadisten en een jihadronselaar.

Eind oktober dit jaar won de redacteur de Divali Award, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een persoon of instelling die een bijdrage levert aan de emancipatie van Zuid-Aziaten in Nederland. De redacteur werd ook genomineerd voor De Loep 2012, een prijs voor onderzoeksjournalistiek.

De hoofdredactie van Trouw schrijft dat diverse bronnen die de redacteur noemde niet konden worden geverifieerd. Na intern onderzoek van de krant, „waaronder hoor en wederhoor”, heeft de redacteur afscheid genomen. „Voor Trouw staat de geloofwaardigheid van de krant voorop.” De hoofdredactie was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.