Lezing voor lezing die 110 miljoen terugbetalen

Jordan Belfort ging de cel in voor fraude en is nu een populair spreker. Dat komt goed uit, want hij moet zijn slachtoffers nog miljoenen terugbetalen. Volgende week komt-ie naar Nederland.

Na een weekend seminars geven in Vietnam is hij even thuis in Los Angeles. „Hanoi was fantastisch. Ik heb voor negenhonderd mensen gesproken en ze vonden het geweldig”, zegt Jordan Belfort (52) aan de telefoon. Volgende week begint hij in Roemenië en staat hij woensdag in een uitverkochte Amsterdam Rai.

The Wolf of Wall Street is bezig aan zijn wereldtournee. Ooit zwendelaar, nu motivatiespreker die het belang van ethiek bij een verkoop benadrukt. Wereldberoemd werd Jordan Belfort toen eind vorig jaar zijn boek The Wolf of Wall Street werd verfilmd met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol. Voor de één is Belfort de Amerikaanse Droom door als superverkoper in de jaren tachtig en negentig razendsnel schatrijk te worden. Voor ander een frauderende schurk en witwasser.

In de film leek Belforts leven vooral te bestaan uit feestjes, prostituees en drugs – heel veel drugs. De verfilming liet vooral zien wat Belfort deed met zijn snel vergaarde rijkdom. Ook zag je in de film zijn val en dat hij in de gevangenis belandde. Daar schreef hij zijn boek.

„Ik kom eigenlijk uit een goed gezin, maar ergens was ik de weg kwijtgeraakt. Toen ik afkickte van de drugs en mijn levensverhaal begon te schrijven werd ik wakker geschud.” Belfort vond zijn „ethische kompas” terug, zoals hij zelf zegt. Net nadat hij gepakt was dus. Dat lijkt wel heel toevallig. Maar zo zit het niet volgens Belfort. „Zo is het niet gegaan. En ook al was het wel zo, geen probleem. Het belangrijkste is dat ik veranderd ben.”

Hij bedroog 1.513 mensen

Na zijn gevangenisstraf moest Belfort nog wel 110 miljoen dollar terugbetalen aan de 1.513 slachtoffers die hij had opgelicht met het verkopen waardeloze aandelen. Een Facebook-uitnodiging om te spreken bij bedrijven en evenementen kwam hem daarom heel goed uit. „Mijn eerste seminar was bij Virgin van Richard Branson.” Er bleek veel vraag te zijn naar Belfort als salesgoeroe. Dankzij het succes van de film is hij dit jaar op wereldtournee langs vijftien landen waaronder Chili, Zuid-Afrika, Duitsland en Nederland.

Zijn seminars, ook gedeeltelijk te zien op YouTube, zijn doorspekt met ‘fuck’ en ‘ethisch’, woorden die hij telkens herhaalt. „Op Wall Street is het woord ‘fuck’ net zo gebruikelijk als het woord ‘de’, verklaart Belfort tijdens zijn seminar.

Daarnaast benadrukt uitgerekend hij het belang van de ethiek van een verkoper. „Je moet als verkoper drie dingen doen: gepaste kwaliteit voor de prijs bieden, nooit iemand iets verkopen wat hij niet wil en iemand nooit te veel verkopen.”

Maar juist door zelf níét te voldoen aan deze waardes is hij zo rijk geworden. „In de film leek dat heel snel te gaan”, zegt Belfort nu, „maar het was een langzaam proces. Het is moeilijk aan te stippen waar het precies misging.” Naar eigen zeggen hanteert hij nu een zerotolerancebeleid. „Ik pas heel erg op. En dan nog doe ik weleens wat verkeerd hoor. Maar dat hebben alle mensen.”

In één avond leert Belfort je, naar eigen zeggen, de verkoopstrategieën waarmee hij zo rijk werd. En die lessen zijn volgens hem voor iedereen cruciaal: „Of het nu gaat om je product, je overtuiging of om je kinderen over te halen om hun bed op te maken: in het leven ben je aan het verkopen of aan het falen.”

Het draait volgens Belfort allemaal om de ‘Straight Line Persuasion’. Op YouTube zijn een paar van zijn lessen te zien. Twee dingen zijn van belang bij een verkoop, zegt hij. „Een relatie opbouwen met de koper en informatie verzamelen over wat de koper écht wil en écht nodig heeft. Hoe doe je dat? Daar zijn dan weer drie dingen voor nodig: „Scherp zijn, autoriteit uitstralen en enthousiast as hell zijn.” Alleen dan ben je volgens Belfort de moeite waard om naar te luisteren.

En voor dit geheim vraagt hij soms 100.000 dollar per lezing. „Het gaat goed met me.” Met deze World Tour verdient hij naar eigen zeggen meer dan 1 miljoen euro. Maar geld is niet meer zaligmakend – beweert hij. „Ik krijg wel vijftig mails per dag van mensen wier leven ik heb veranderd. Dat is me veel meer waard.”

Drieduizend open deuren

Voor wie niet de deur uit wil en toch zijn leven wil veranderen is er nog ‘de koffer’, te koop op zijn website. Een koffer met tien cd’s, tien dvd’s, een boek en tientallen geheugenkaartjes. De prijs? Tweeduizend dollar.

Jort Kelder, televisiepresentator en voormalig hoofdredacteur van zakenblad Quote kent het hele repertoire: „Je betaalt 2.000 dollar om vervolgens door drieduizend open deuren heen geleid te worden.” Maar dat hoeft volgens Kelder niet erg te zijn. Zelf geeft hij ook lezingen over hoe je rijk kunt worden. „Die zijn leuk. Maar ik heb niet de illusie dat mijn toehoorders vervolgens gaan leven en handelen als Warren Buffett of John de Mol.”

Een kaartje voor een seminar van Belfort kost minimaal 87 euro, voor 997 euro krijg je een exclusieve receptie met Belfort na afloop. Dat betaal je toch niet voor alleen een enthousiast verhaal? Kelder: „Het is ook niet alleen maar ongein. Belfort weet wel waar hij over praat. Hij klopte argeloze beleggers toch honderden miljoenen uit de zak. Een prestatie op zich.”

Daar krijgt Jordan Belfort dus de RAI in Amsterdam mee vol. Dat Amsterdam de stad is waar in 1606 de eerste moderne aandelenbeurs ontstond, vindt hij wel leuk. Hij begint zelfs enthousiast over de ‘Tulip Bubble’, de tulpenmanie. „Toen stegen de prijzen van tulpenbollen tot gigantische hoogte. Ik vind het interessant dat we toen al in bubbles geloofden.”