Jij brengt de nieuwe plaat van Laidback Luke aan de man

2014-10-18 00:00:00 AMSTERDAM - Publiek tijdens de DJ Mag show op het Amsterdam Music Festival. ANP KIPPA FERDY DAMMAN

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Assistent labelmanager
Bedrijf: Mixmash Records, een dancelabel waar zes mensen werken
Wat opvalt aan de vacature: “Namen als Avicii, Dimitri Vegas & Like Mike, Steve Aoki, Deorro, Steve Angello, Afrojack, Blasterjaxx, Sandro Silva en Laidback Luke zelf maken allemaal deel uit van de Mixmash-catalogus.”

Wat doe je dan eigenlijk?

Jij helpt labelmanager Georges Kool bij het runnen van Mixmash Records. Je beluistert de 1.500 tot 2.000 demo’s die elke maand binnenkomen. Waar moet een dj aan voldoen om zijn muziek te mogen uitbrengen op Mixmash Records? “Je moet vernieuwend zijn binnen de EDM”, zegt Kool. “EDM staat voor Electronic Dance Music, een verzamelnaam voor alle toegankelijke dance”, legt hij uit. Daarbinnen kan je bij Mixmash veel kanten op, van hardhouse tot elektro en zelfs disco. Kool:

“We zijn vooral op zoek naar een fris geluid, naar een dj die iets toevoegt aan het label.”

En je houdt in de gaten what’s next in de dance-industrie. “Het genre deephouse is nu bijvoorbeeld heel populair”, zegt Kool. Aan jou om nu alvast de volgende trend te spotten. En je organiseert een paar keer per jaar een evenement waarbij een groot deel van de gecontracteerde dj’s optreedt. “Dat is puur promotioneel, want de meeste inkomsten halen we uit de muziekverkoop”, zegt Kool.

Toch brengt Mixmash geen cd’s of platen uit. “Je verspreidt onze muziek via iTunes, Spotify en Beatport“, zegt Kool. En je verkoopt licenties voor de muziek aan externe partijen, bijvoorbeeld aan filmmakers. De royalty’s van Spotify vormen volgens Kool het grootste deel van de inkomsten van Mixmash. Het is ook jouw taak om dat geld twee keer per jaar onder de dj’s te verdelen.

Wat verdient dat?

1.900 euro bruto per maand. Veel is het niet. “Maar je moet hier ook niet gaan werken als je een auto, laptop en een vette bonus wil”, zegt Kool. Wat je wel krijgt: veel gratis toegang tot dance-evenementen.

Waarom zoeken ze iemand?

Die 2.000 demo’s per maand kan Kool nooit aleen beluisteren. Met zijn tweeën waarschijnlijk ook niet, maar misschien spot jij toch net dat ene talent dat Kool gemist had. En Kool zoekt iemand die hem kan aanvullen, iemand die nieuwe ideeën aandraagt.

Wat voor collega moet je zijn?

Je houdt van EDM. “Het liefst draai je zelf of heb je al een eigen labeltje”, zegt Kool. Maar je moet ook weer niet te lang meelopen, want daar is de functie en het salaris niet naar.

“Ik ben eigenlijk op zoek naar hoe ik zes jaar geleden was: een enthousiasteling met weinig ervaring maar met een passie voor dance.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Het is altijd aanpoten. Vorige maand was bijvoorbeeld Amsterdam Dance Event. “Toen hadden we een eigen labelnight, zo’n dertig meetings en we brachten digitaal een compilatiealbum uit”, zegt Kool. Dat was dus nogal druk. Daar moet je tegen kunnen en je moet het willen. Maar daarom zoekt Kool ook iemand die van aanpakken houdt. En iemand die EDM leeft en ademt.