Japanners blijven thuis met de feestdagen

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Nog meer slecht nieuws voor Aziatische vliegtuigmaatschappijen: door de zwakke yen kiezen meer Japanners ervoor om dit jaar de feestdagen in eigen land te vieren. Volgens Asia Nikkei Review is het aantal boekingen bij reisbureau’s en vliegtuigmaatschappijen ongeveer 10 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar.

En dat terwijl de meeste Japanners negen vrije dagen zullen hebben van 27 december tot 4 januari. Ingewijden laten doorschemeren dat mogelijk de angst voor ebola ook meespeelt in de daling in het aantal vakantieboekingen dit jaar. Al worden vooral de regionale tripjes naar China en Zuid-Korea, waar de ziekte niet aanwezig is, het meest getroffen.

Jaarlijks reizen 30 miljoen Japanners (op 127 miljoen inwoners) tijdens de feestdagen door binnen- of buitenland. Een kleine 700 duizend toeristen doet dat buiten de eigen landsgrenzen. Daar geven zij zo’n 150 miljard yen uit.

Kan kerstmis Myer redden?

De laatste kwartaalcijfers zijn niet al te hoopgevend voor Myer, schrijft Sydney Morning Herald. In de laatste 13 weken tot aan 25 oktober meldt de winkelketen 691,6 miljoen Australische dollar aan inkomsten, dat is slechts 0,1 procent meer dan de zelfde periode vorig jaar.

Deze marginale groei is volgens het Australische bedrijf te danken aan kosten van de opening van drie nieuwe locaties en de renovatie van een vierde. Myer laat ondanks de tegenvallende kwartaalcijfers weten, in te zetten op een lucratief kerstseizoen. De nieuwe slogan ‘find wonderful’ en de daarbij horende - nog geheime - campagne moet de verkoop rond de feestdagen stimuleren. Wie weet ligt er nog een kerstwonder in het verschiet voor aandeelhouders die de koers van Myer het afgelopen jaar 31 procent zagen dalen.

Alibaba blijft records breken

Alibaba is geen internetplatform: het is een ecosysteem. Een mooie beschrijving voor een fenomeen dat meer geld verdient in negentig dagen dan Amazon in de afgelopen twintig jaar.

Alibaba CEO Jack Ma beantwoordt de vraag: wat is Alibaba en hoe zit dat met hun voetbalteam?

Alibaba blijft ook maar records zetten, meldt South China Morning Post. Gisteren werd er voor 57,1 miljard yuan (7,51 miljard euro) aan producten online verkocht op Singles Day, een dag waar alleenstaanden zichzelf en elkaar in het zonnetje zetten. Dit record krijgt vast een plaatsje op de mantel van oprichter Jack Ma, naast die van ‘s werelds grootste beursgang.