Waarom jouw supermarkt geen flesjes Grolsch meer verkoopt

SABMiller: Shelf life testing in the laboratory at the Grolsch brewery in Enschede, The Netherlands. The Grolsch bottles are stored in order of use-by-date. Mandatory credit: One Red Eye/Jason Alden Foto Grolsch

Het maakt maar een slok uit. De 3 centiliter die de nieuwe Grolsch-flesjes kleiner zijn, zijn de inkoper van onder andere de supermarkten Plus en Dirk in het verkeerde keelgat geschoten. Want bij de nieuwe fles hoorden nieuwe leveringsvoorwaarden, zoals de inkoopprijs. En die zou niet evenveel zijn gedaald.

1. Wat is er veranderd?

Grolsch-bier zit in een nieuw flesje. Met betere grip, een temperatuurmeter en een ‘langere monding’, “want het design van de fles is cruciaal voor de ultieme bierbeleving” volgens Grolschwoordvoerder Helen ter Huurne. Of zoals Grolsch het presenteert:

De nieuwe flesjes zijn kleiner: slechts 30 centiliter, de standaardmaat voor Nederlandse bierflesjes, in plaats van de 33 centiliter van de oude pijpjes. “We zagen dat consumenten niet specifiek Grolsch kochten omdat er meer in de fles zat”, zegt Ter Huurne. Communicatietaal voor: klanten kijken meer naar de prijs dan naar de inhoud. En dan is die 3 centiliter toch een mooie winst. Op een kratje van 24 stuks scheelt het ze de inhoud van ruim twee flesjes.

2. Wie zijn er boos?

Grolsch én Superunie. Bij de nieuwe fles hoort een nieuwe inkoopprijs. En daar zijn Grolsch en Superunie het niet over eens.

Superunie doet de inkopen van een derde van de supermarkten, zoals Plus, Vomar, Deen, Dirk, Hoogvliet en Spar. Maar die koopt geen flesjes Grolsch meer in, ook niet van andere Grolschbieren zoals Radler, Stender en Kornuit.

3. Is hetzelfde bier duurder geworden?

Er zijn twee prijzen: wat jij in de winkel betaalt, en de inkoopprijs die de winkels aan Grolsch betalen. Die inkoopprijs is volgens Superunie niet evenredig gedaald, schrijft regionale krant Tubantia. Een “oneigenlijke prijsverhoging”, vindt Superunie volgens Tubantia. Maar dat vindt Grolsch weer een oneerlijk: “Grolsch gaat niet over de consumentenprijzen, die bepalen de retailers”, zegt Ter Huurne van Grolsch.

Jumbo en Albert Heijn zijn er wél uitgekomen met de brouwer. Albert Heijn wil niets zeggen over de inkoopprijs, maar laat weten dat de consument nu 12,39 betaalt voor een krat, per flesje 8 procent minder dan voorheen. De inhoud van een flesje is 9 procent minder.

4. Wat merk ik ervan?

Als je per se de nieuwe flesjes wil kopen, kun je beter naar één van de supermarkten die er wel zijn uitgekomen met Grolsch. Want de voorraad van supermarkten is klein. Dus voor je het weet zijn de Grolsch-flesjes op bij Hoogvliet en Vomar. Bij Plus raken ze al ‘uit voorraad’, laat de woordvoerder weten - beugels en blikjes zijn er nog wel.

5. Hebben we dit niet eerder gehoord?

Zoiets. Toen de brouwer uit Enschede het vorige flesje introduceerde in 2006, werd de inhoud juist 3 centiliter meer. Ook toen was er ruzie, met Albert Heijn. Die weigerde akkoord te gaan met Grolsch toen de brouwer wilde dat de inkoopprijs voor een krat met 1 euro (13 procent) omhoog ging. Grolsch boycotte toen Albert Heijn. Na een week kwamen ze er alsnog uit.