Lukt het Unilever om Amerikanen weer royaal te laten spuiten?

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Spuiten? Daar doen veel Amerikanen niet aan. Rollen, dat vinden consumenten fijn als ze deodorant gebruiken. Maar Unilever wil de spray weer hip en happening maken in de Verenigde Staten, schrijft The Wall Street Journal.

Spuitbussen waren in de jaren zeventig populair in Amerika. Toen duidelijk werd dat de stoffen in de spray bijdroegen aan het aantasten van de ozonlaag werden zij praktisch in de ban gedaan. Unilever aast op een comeback van de spuitbus voor de merken Dove, Dove Men+Care, Degree Women, Degree Men en Axe. Iets wat veel - met tegenzin rollende - expats vast op prijs zullen stellen.

De markt voor deodorant in de Verenigde Staten is erg groot; er gaat jaarlijks zo’n 3,3 miljard dollar in om. Al lijkt de verkoop de laatste jaren iets te dalen. Met een nieuwe duurzame spuitbus hoopt Unilever de markt te stimuleren en een flink marktaandeel te veroveren voor hun nieuwe en verbeterde sprays.

Washington <3 Uber

De stemmen zijn binnen, kopt Quartz. Politici houden van Uber. Van de zomer werd al duidelijk dat Republikeinen achter de taxidienst stonden, zeker als dat Democraten pijn kon doen in de Congresverkiezingen.

Een analyse van de manieren waarop campagnegeld (tot twee maanden voor de verkiezingen) werd uitgegeven, onthult zelfs meer over de politieke steun die Uber heeft. Politieke medewerkers nemen liever geen taxi meer, maar gebruiken de marktverstorende app.

Deze conclusies van onderzoeksbureau Hamilton Place Strategies (HPS) leggen bloot hoeveel invloed Uber heeft op Washington. Zelfs zonder de trukendoos van de recent ingehuurde lobbyist David Plouffe, de politiek strateeg die Obama het Witte Huis in hielp in 2008. Het Huis van Afgevaardigde en de Senaat lijken hiermee volgens HPS-analist Tom Kise al gestemd te hebben over de toekomst van Uber en de ondergang van de normale taxi:

“Members of Congress.. are voting Uber with their rides.”

Yahoo wil nog meer geld verdienen met video

Yahoo telt 640 miljoen dollar neer voor reclamevideobedrijf Brightroll, meldt TechCrunch. Er werd al langer over de transactie gespeculeerd, maar CEO Marissa Mayer bevestigde dit vannacht met een blogpost.

Volgens Mayer zorgt de aankoop van Brightroll dat Yahoo zich nog beter kan richten op video - een van de grootste groeimarkten voor adverteren online (naast onder andere mobiel en social media). Het maakt Yahoo ook de “grootste online videoadverteerder van Amerika”, benadrukt de CEO. Mayer:

BrightRoll provides an effective solution aggregating high-quality publishers together into a unified network and utilizing programmatic advertising to allow real-time buying on the largest set of online video advertising inventory available. BrightRoll’s approach not only benefits advertisers and publishers, but also improves experiences for consumers, through better quality, more relevant advertisements.

Naar verwachting zal Brightroll jaarlijks minstens 100 miljoen dollar aan extra inkomsten binnenhalen voor Yahoo. En die heeft Mayer hard nodig. Zo blij zijn de aandeelhouders niet met haar prestaties, ondanks de recente goede kwartaalcijfers.