‘Uber wil zeker een miljard dollar ophalen bij investeerders’

Het razendsnel groeiende taxi-bedrijf Uber wil nog meer geld ophalen om de wereldwijde expansie te financieren.

Uber Technologies Inc., het bedrijf achter de veelbesproken taxi-app, wil opnieuw geld ophalen. Volgens ingewijden wil Uber de komende tijd zeker 1 miljard dollar bijeen krijgen om de razendsnelle, wereldwijde expansie te kunnen blijven financieren.

Ubers gesprekken met bestaande en potentiële investeerders zijn volgens meerdere bronnen nog in een heel vroeg stadium. Bij de vorige ronde in juni haalde Uber vrij gemakkelijk 1,2 miljard dollar op. De totale waarde van het bedrijf kwam toen uit 17 miljard dollar (13,6 miljard euro). Topman Travis Kalanick vindt die waardering naar verluidt te laag en wil verder groeien. De Britse zakenkrant Financial Times meldde eerder al dat Uber een nieuwe investeringsronde voorbereidt.

Uber, gevestigd in San Francisco, is op dit moment wereldwijd actief in 220 steden. In Nederland biedt het diensten aan in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Het bedrijf behoort inmiddels tot de hoogst gewaardeerde techbedrijven zonder beursnotering. In Silicon Valley staan investeerders in de rij om geld te steken in bedrijven als Uber, maar ook Snapchat en Airbnb. Ook elders in de wereld zijn tech-investeringen gewild. Zo haalt de Chinese smartphonemaker Xiaomi zo veel geld op dat het bedrijf omgerekend een totale waarde heeft van 40 tot 50 miljard dollar.

Uber is in 2009 opgericht door Kalanick en Garrett Camp. Door middel van een app kunnen gebruikers een taxi bestellen. Dat kan van vrij luxe tot heel basic en goedkoop, zoals met UberPop. Vooral die dienst ligt de laatste tijd onder vuur, ook in Nederland. Particulieren kunnen met hun eigen auto ritten aanbieden die vaak vele malen goedkoper zijn dan die met een reguliere taxi. In veel landen lijkt die dienst in strijd met de daar geldende wetten. Ook in Nederland zijn onlangs boetes van duizenden euro’s uitgedeeld aan UberPop-chauffeurs.

Ubers tactiek is om in een stad te landen en gewoon te beginnen. Ondanks de lage overheadkosten is voor zo’n agressieve strategie veel geld nodig, ook voor eventuele rechtszaken waar Uber het vaak op laat aankomen. Ook is het bedrijf vooral in de VS in een stevige concurrentiestrijd verwikkeld met carpool-app Lyft.

(Bloomberg)