Telefoon aan en zoeken maar, naar cirkels en vierkanten

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: cirkels zoeken met creative agency Headmade
Wie: oprichters Daniel Disselkoen en Barbara Putman Cramer en hun assistente en fotograaf Yuki Kho

Kijk even op van je telefoon nu. Of, liever, als je dit stukje uitgelezen hebt. Grote kans dat je, waar je ook bent - café, trein, kantoor- om je heen andere mensen ziet – starend naar hun telefoon. Stakkers gevangen in een mobiele wereld zonder nog oog te hebben voor de échte wereld om hen heen. Zonde, want daarin valt namelijk nog zoveel te ontdekken. Cirkels bijvoorbeeld. Of vierkanten. Vergeet de driehoeken niet.

Niet alleen maar stopcontacten

Dat kan zo niet langer, dacht Daniel Disselkoen, stipster (start-up hipster) pur sang. Hij besloot een app te ontwerpen die mensen verleidt om via hun telefoon weer naar hun omgeving te kijken. En dus werd deze zomer het mobiele spelletje Cucalu gelanceerd, het belandde meteen in de top dertig van meest gedownloade apps in Nederland.

Yuki Kho van de communicatie legt het even uit:

“Je krijgt telkens een opdracht, zoals ‘fotografeer binnen een straal van 200 meter zes cirkels’, en die moet je zo creatief mogelijk uitvoeren. Pas als dat is gelukt kan je door naar je volgende opdracht.”

In de praktijk betekent dat vooral veel foto’s van stopcontacten. Lekker makkelijk. Maar dat luie gedrag wordt in de loop van het spel afgestraft, volgens Kho. Je foto’s worden namelijk ook door anderen beoordeeld. “Als zij het niet creatief genoeg vinden, krijg je geen punten en kun je dus niet verder.” Alles om de versufte telefoongebruiker van de bank te krijgen. Hup! Op avontuur!

Barbara Cramer Putman, Yuki Kho en Daniel Disselkoen van Headmade hebben alvast drie rondjes gevonden.

A photo posted by Bo&Caro (@boencaro) on

Leg dat maar eens uit

Reuzesympathiek. Maar rijk word je er niet van. Daarom richtte Disselkoen samen met Barbara Putman Cramer Headmade op, een creative agency. Ze bestaan nog geen jaar maar werkten al mee aan de anti-werkstresscampagne van minister Asscher en ontwikkelden voor modeontwerper Jan Taminiau een programmaatje waarmee de details van zijn kleding te bekijken zijn. Gewoon werken dus.

Nou ja gewoon. Disselkoen woelt peinzend door zijn baard.

“Ik ben in feite ideeën-bedenker he. Probeer dat maar eens uit te leggen op een feestje.”