In beeld

Keramische bloemenzee rond de Tower in Londen

Ruim vier miljoen Britten kwamen kijken naar het kunstwerk "The Blood Swept Lands and Seas of Red" van Paul Cummins. De 888.246 keramische papavers in de gracht rond de Tower in Londen symboliseren de Britse doden tijdens de Eerste Wereldoorlog. De afgelopen maand werden iedere avond hun namen voorgelezen, en werd de Last Post geblazen. Vanochtend om 11 uur werd de wapenstilstand herdacht, en werd de laatste klaproos geplaatst. Cummins' kunstwerk werd speciaal voor de honderdjarige herdenking gemaakt en is tijdelijk, al gaan er stemmen op om de keramische papavers langer te laten staan. De "poppies" verwijzen naar het gedicht "In Flanders Fields" van de Canadese hospik John McCrae over de Slag bij Ieper, waarin hij in de laatste zinnen vraagt de doden te blijven herdenken: „In Flanders fields the poppies blow/ Between the crosses, row on row/ That mark our place; and in the sky/ The larks, still bravely singing, fly/ Scarce heard amid the guns below”.
AP / Matt Dunham
Een foto van een gesneuvelde soldaat aan een hek bij de kunstinstallatie. Reuters / Neil Hall
AP / Matt Dunham
De keramische bloemenzee die de slotgracht van de Tower vult, wordt massaal bezocht. Reuters / Toby Melville
Aardewerken papavers. AFP / POOL / Chris Jackson
Een lijfwacht. Reuters / Peter Nicholls
AFP / Adrian Dennis
De Britse Premier David Cameron plaatst een papaver. Reuters / Pool / Stefan Rousseau
Een van de meer dan 888.000 keramische papavers, ontworpen door kunstenaar Paul Cummins. AFP / Andrew Cowie
Queen Elizabeth II en Prins Philip, Duke of Edinburgh lopen door het kunstwerk "The Blood Swept Lands and Seas of Red" van Paul Cummins. AFP / POOL / Chris Jackson