Dit schrijven andere media vandaag

Green wet grass with dew on a blades. Shallow DOF

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Fugro wil helemaal niet worden overgenomen

Bodemonderzoeker Fugro ploetert. De olieprijs daalt, waardoor het bedrijf steeds meer opdrachten misloopt: klanten stellen projecten uit of blazen die zelfs af. Fugro is voor een belangrijk deel afhankelijk van de olie-sector. Nu zijn de omzet én de beurskoers gedaald, wat Fugro interessant maakt voor een overname.

“Een koopje”, zoals de Volkskrant schrijft.

Baggeraar Boskalis is dan ook begonnen om goedkoop aandelen in te kopen. Met Fugro kan Boskalis meer greep krijgen op de plannen en het ontwerp van grote opdrachten, aldus het dagblad.

Alleen: Fugro wil helemaal niet worden overgenomen. De onderneming wenst onafhankelijk te blijven en gevoelige klantgegevens te beschermen. Of het in een tijd van zwakte Boskalis buiten de deur kan houden? “Zeker. Fugro is een van de best beschermde bedrijven van de Amsterdamse beurs.”

De Rabobank een techie?

Silicon Valley, streek van de toekomst. Ook voor de Rabobank, meldt de Telegaaf. De nieuwe topman Wiebe Draijer wil investeren in ICT. Hij is immers ‘op zoek naar creatieve manieren om klanten beter van dienst te zijn’.

Draijer is van huis uit geen bankier. Hij liet zich drie maanden lang inwerken en ging in die periode ook naar de bekende tech-regio in noordelijk Californië, waar Apple en Google, maar ook talrijke kleinere start-ups zijn gevestigd. Draijer pikte er enthousiast ideeën op.  “Denk aan het uitbreiden van de online dienstverlening, omgang met big data, crowdfunding en peer-to-peer lending”, aldus de Telegraaf naar aanleiding van Draijers eerste grote persontmoeting.

Vooral peer to peer interesseert de Rabobank: leningen van bedrijven aan andere bedrijven, waarbij de bank een bemiddelende rol kan spelen. “De door schandalen geplaagde Rabobank zet komende jaren vooral in op het herstellen van de relatie met zijn klanten.”

Harde strijd om kliks en minuten

Aardig weetje in nrc.next vandaag: we besteden zo’n 8,5 uur per dag aan verschillende media. Dat is gemiddeld, sommigen onder ons zitten nog veel meer tijd voor een of ander scherm. Om die tijd - vooral van jonge lezers tussen 18 en 35 jaar - gaat het de kranten, tv-zenders en websites.

In een verhaal uit Dublin, waar vorige week de Web Summit over de toekomst van de journalistiek werd gehouden, beschrijft de krant hoe de oude en nieuwe media vechten om de tijd en kliks. Ze willen talent binnenhalen, adverteerders tevreden stellen, onafhankelijk blijven, met iedereen concurreren, én lezers bereiken.

Dat valt niet mee. Juist bij de succesvolste nieuwe media wordt gesteggeld met journalistieke waarden. Het ‘onafhankelijke’ nieuwe First Look Media van Pierre Omidyar en NSA-onthuller Glenn Greenwald blijkt autoritaire trekjes te hebben. Bij Gawker werken ze wel heel nauw samen met Coca-Cola. Zoals een Guardian-reporter zich afvraag: “Hoe zorg je er dat je lezers niet misleidt?”