De vier belangrijkste vragen voor mediabedrijven

Foto ANP

Het is een jaarlijks terugkerend probleem tijdens de Web Summit, vorige week in Dublin. De wifi doet het niet. Dat krijg je als je een evenement organiseert in een stokoud complex. Ergens was het symbolisch: ook in de media speelt een generatieconflict.

Vox versus The New York Times, VICE versus de BBC. Facebook versus The Guardian.

De komende jaren zijn cruciaal voor de journalistiek, met een aantal belangrijke thema’s die tijdens de Web Summit – met 22.000 bezoekers de grootste tech- en mediaconferentie van Europa – uitvoerig zijn besproken. De vier belangrijkste vragen.

1. Wat wil de lezer?

De media vechten om één ding: tijd. En dat is lastig, met een toenemende berichtenstroom uit allerlei hoeken. Matt McAllester, van TIME Magazine: “We concurreren tegenwoordig met iedereen.”

Kevin Sutcliffe van VICE, ooit begonnen als tijdschrift, ontvouwt de strategie waarmee VICE het hipste nieuwskanaal van dit moment is geworden. “Wij kijken niet meer naar de voorpagina van The New York Times om te weten wat belangrijk is”, aldus Sutcliffe.

“We kijken naar wat wij interessant vinden. Wat zou je moeten weten? Zo val je op tussen wat er al allemaal is.”

Sites als VICE, Vox, Buzzfeed en The Huffington Post ontwikkelen zich in hoog tempo van lijstjeswebsites tot volwaardige nieuwskanalen. VICE heeft nu 36 bureaus over de hele wereld: evenveel als CNN.

Een goed verhaal verspreidt zich via een sociaal netwerk, legt Jimmy Maymann, directeur van The Huffington Post uit. “Journalisten moeten toe naar een andere werkwijze: schrijf je artikel zo dat het door dat netwerk gelezen, gedeeld en verspreid wordt. En verpak je verhaal steeds op een andere manier voor andere groepen.”

2. Waar vinden we talent en hoe kunnen we het behouden?

Sites slagen er steeds beter in om de beste journalisten aan zich te binden. De vraag is of het werk wel zo leuk is. Vorige week bleek dat investeerder Pierre Omidyar, die 250 miljoen dollar in First Look Media stak, zijn journalisten van bovenaf opdraagt wat te doen.

Ook blog Gawker schreef over hoe het is om bij VICE te werken. De conclusie: niet zo leuk als het lijkt. Een laag salaris, hele lange werkdagen én, vooral, nauwelijks journalistieke onafhankelijkheid. Verhalen zouden er continu worden aangepast om adverteerders te pleasen.

3. Wat doen we met data?

Door de continue aanwezigheid op de smartphone van consumenten kunnen bedrijven hen steeds beter volgen: wat doen ze, wanneer lezen ze wat?

Bij The Huffington Post passen ze op basis van die data de website aan. Het idee dat een site er voor iedereen hetzelfde uit ziet: hopeloos ouderwets, volgens Maymann.

“Als mensen van en naar hun werk gaan, is ons bezoek via smartphone het grootst. Daar passen we onze verhalen op aan. Korter, een andere foto misschien. Meer lifestyleartikelen: de stukken die mensen op de smartphone willen lezen.”

4. Hoe verdienen we geld en blijven we onafhankelijk?

De inkomsten uit advertenties op papier dalen al jaren voor kranten en tijdschriften. De belangrijkste reden: de effectiviteit van printadvertenties is moeilijk te meten.

Bij The Huffington Post wordt de adverteerder met open armen ontvangen. De site haalt inmiddels eenderde van zijn inkomsten uit gesponsorde berichtgeving – Maymann verwacht dat dit volgend jaar toeneemt tot de helft.

Ook bij kranten als The New York Times en The Guardian worden inmiddels partnerschappen gesloten met adverteerders – met het verschil dat advertenties in uiterlijk duidelijk verschillen van redactionele stukken. Tanya Cordrey van The Guardian: “Het roept een aantal fundamentele vragen op. Hoe integreer je gesponsorde berichten op je site, zodat de adverteerder tevreden is? En hoe zorg je tegelijkertijd dat je lezers niet misleidt?”

De nieuwe generatie zit er niet zo mee, en plaatst stukken op de site die er net zo uitzien als een regulier artikel, met een hoofdrol voor de adverteerder. Zo maakte The Huffington Post samen met fastfoodketen Chipotle het artikel ‘9 Disgusting Things You Didn’t Know You Were Eating’. Buzzfeed, dat samenwerkt met Coca-Cola, schreef een stuk als ‘18 Terrifying Things That Happen When You Give Up Diet Coke’.

Lees hier een dagelijks verslag vanaf de Web Summit 2014.