Winnares Batsashvili maakt van elke zin iets bijzonders

Franz Liszt zelf trad al op in Utrecht, in de schouwburg op het Vredenburg, op 9 december 1842. De 31-jarige pianist had met zijn spectaculaire speelstijl in heel Europa de status van idool verworven en ook in Utrecht was zijn succes groot met ‘luidruchtige uitbarstingen van bewondering en ongekende verering.’

Bij de tiende editie van het driejarige Franz Liszt Concours in het huidige Utrechtse zalencomplex TivoliVredenburg was het dus ook de vraag of de drie finalisten met zijn muziek in de schaduw konden staan van de legendarische klavierleeuw.

Als het gaat om overdonderend pianospel was dat zeker het geval bij de Nederlandse pianist Mengjie Han. Hij imponeerde in Totentanz, een demonisch stuk met variaties op het apocalyptische thema Dies Irae. Het klonk effectvol, virtuoos en enerverend, juist ook door de flegmatieke habitus van Han, een leerling van Jan Wijn. In de verplichte Sonate in b viel hij op door zijn consequente opbouw. Tijdens de prijsuitreiking klonk enig boegeroep van mensen die vonden dat Han met een derde prijs te karig bedeeld was.

De gepassioneerde winnares Mariam Batsashvili muntte uit in een gevarieerde aanpak, een persoonlijk verhaal met veel poëzie. Haar versie van het Pianoconcert nr 1 klonk met krachtig pathos ook spits en speels. Tweede prijs-winnaar Peter Klimo is een vaardig pianist maar zijn spel was vlakker dan dat van Batsashvili, die van elke passage iets bijzonders maakte.