Stoom en zweet jij al? Sauna’s komen op, maar wel met korting

Foto ANP

Het is hard werken, in de sauna. Douchen, dompelen, Dode Zeezout. Maar niet alleen de gasten, ook de eigenaren zweten wat af. Met wisselend resultaat: het gaat goed én slecht met de sauna in Nederland. De Rabobank verwacht dat er nog meer bij komen, maar het overlijden van een 69-jarige man afgelopen vrijdag door een legionellabesmetting (opgelopen in een sauna) draagt niet bepaald bij aan de beeldvorming van het Finse stoombad.

NRC Q maakt een “data roundup”: de saunastatistiek in vier grafieken.

1) De sauna is steeds duurder geworden

Ten opzichte van 2006 is de prijs voor een sauna of wellnesscentrum zo’n 30 procent gestegen, blijkt uit cijfers over de consumentenprijzen van het CBS. Het algemeen prijspeil steeg in deze periode met slechts 16 procent. Wordt de wellnessattractie hiermee onbetaalbaar? Nee, “kortingsacties” door “toenemende prijsconcurrentie” zorgen uiteindelijk voor - zij het niet tijdelijke - prijsdalingen, verklaart de Rabobank in haar meest recente brancherapport.

2) Je hoeft er niet ver voor te reizen

Bij iedereen heeft een sauna om de hoek. Uit het CBS-onderzoek “Nabijheid van voorzieningen” blijkt dat de Nederlander gemiddeld 8 kilometer moet reizen om bij een sauna te komen. In - opvallend - Winterswijk, Uithoorn en Papendrecht heb je er altijd één praktisch om de hoek: gemiddeld moeten inwoners van deze gemeenten 1,8 kilometer reizen om bij een sauna te komen.

En het worden er dus steeds meer. NRC Q heeft het aantal sauna’s per 10.000 inwoners afgezet tegen de procentuele ontwikkeling van het aantal sauna’s in 2007. Wat blijkt? Ten opzichte van dat jaar is het aantal saunavestigingen met 49 procent toegenomen. Ook op regionaal niveau is deze trend zichtbaar: met uitzondering van de regio Delfzijl - de enige (uit)hoek van het land zonder sauna - nam het aantal sauna’s overal toe.

3) Het worden er steeds meer

Tap of hover over de bollen om de achterliggende informatie te zien

Amsterdam telt zowel absoluut als relatief de meeste sauna’s: 335, wat neerkomt op 2,6 centra per 10.000 inwoners. Haarlem, IJmond en Den Haag volgen. Echt booming is Zeeland (exclusief Zeeuws-Vlaanderen); daar nam het aantal sauna’s in zeven jaar tijd met 167 procent toe.

4) Van de drankjes moeten ze het hebben

Een saunaganger geeft gemiddeld 49 euro per bezoek uit. Het grootste deel - 20 euro - gaat hierbij naar horeca. Overigens moeten de sauna’s het hier ook van hebben. Volgens de Dutch SPA & Wellness Association (DSWA) zijn de consumpties goed voor 60 tot 90 procent van de omzet van welnesscentra.