Met steenkoude hartstocht

Galina Oestvolskaja (1919-2006) beweerde dat haar muziek niets met die van andere componisten te maken had. Dat is nogal boud gesteld, maar haar compromisloze werken die vanaf de jaren negentig in het westen doordrongen vormen inderdaad een uniek en onvergelijkbaar oeuvre. „De vrouw met de hamer”, zoals Elmer Schönberger Oestvolskaja treffend typeerde, staat in zekere zin buiten de muziekgeschiedenis. Deze cd met vroeg werk nuanceert dat beeld enigszins. Het mooie Trio voor klarinet, viool en piano uit 1949 laat horen hoe Oestvolskaja’s muziek aan de wortel verknoopt is met die van haar leraar, Sjostakovitsj, al is de beïnvloeding subtiel en beslist niet eenzijdig. Pas in het Duet voor viool en piano (1964) heeft Oestvolskaja haar eigen hoogstpersoonlijke klankwereld betreden, kaal, extreem, obsessief. Dat er steenkoude hartstocht schuilt in deze eenzame noten toont de intense uitvoering van Patricia Kopatchinskaja (viool) en Markus Hinterhäuser (piano).