Jij maakt van commerciële informatie iets interessants bij Mediatic

Tell them your story written on blackboard

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Content marketeer
Bedrijf: Mediatic, een PR- en contentmarketingkantoor
Wat valt op aan de vacature: “Je weet het nieuws te filteren uit het commerciële verhaal van je opdrachtgever.”

Wat doe je dan eigenlijk?

Bedrijven willen dat hun informatie aankomt bij een juiste doelgroep, maar weten niet hoe ze dat het beste moeten doen. Maar dan is daar Mediatic. “Jij filtert de relevante informatie uit de commerciële informatie van je opdrachtgever”, zegt Jacqueline Oomen, manager PR en contentmarketing bij Mediatic. Dat noemt ze “op zoek gaan naar het verhaal áchter het bedrijf”.

Denk aan een blog schrijven, infographics of video’s maken, een white paper schrijven, een informatieplatform bouwen, of persberichten opstellen. Voorbeeld: laatst bouwden contentmarketeers van Mediatic een website voor Fujitsu, een leverancier van IT-infrastructuren, met als thema: work-life balance. “Want dat zou door de systemen van Fujitsu verbeteren.” Op die website staan dan allerlei artikelen over hoe je de balans tussen werk en leven kunt verbeteren.

Mediatic’s klanten zijn vooral consumentenmerken en bedrijven in de zakelijke dienstverlening, “waarvan een aantal beursgenoteerd zijn”.

Wat verdient dat?

“Hangt af van ervaring”, zegt Oomen. Maar het salaris ligt tussen de 26.000 euro en 39.000 euro per jaar. Daar komen bij: pensioenopbouw, 25 vakantiedagen, een laptop, een telefoon, dat soort zaken.

Waarom zoeken ze iemand?

Omdat een collega vertrekt. En omdat Mediatic groeit. In 2010 opgericht door twee mensen, maar inmiddels werken er twaalf, in het Init-gebouw in Amsterdam.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die het leuk vindt om met klanten te werken, een netwerk wil opbouwen. Een nieuwsjager - “we beginnen de dag met een (online) krantenleesrondje”, om het (voor klanten) relevante nieuws door te nemen. En iemand die teksten kan schrijven. Journalisten of communicatieadviseurs zijn dus welkom. Je moet ook snel kunnen schakelen - “per dag ben je soms met acht verschillende onderwerpen bezig”. Omdat Mediatic groeit, moet jij ook kunnen bijdragen aan die groei. “Je moet dus initiatiefrijk zijn en nieuwe klanten willen binnenhalen.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Je werkt voor een succesvol bedrijf. In 2012 won Mediatic twee European Excellence Awards.

Maar dat heeft een keerzijde. Mediatic werkt op een “no cure, no pay”-basis. Oomen: “als we geen resultaten boeken sturen we geen factuur.” Opdrachten voor klanten moeten dus succesvol zijn. Dat zorgt voor druk.