Het hedendaags feminisme, daar wil je echt bij horen

Ontwerpster Marlies Dekkers maakt lingerie voor vrouwen van „de derde movement”. Ze wil een „sterke, grafische en sensuele look die past bij de krachtige vrouw”.

Ben jij een feminist?

„Jazeker, ik ben een feminist van de derde movement waar we midden in leven nu. Het onderwerp is ontzettend actueel. We hebben twee feministische golven achter de rug. In de eerste golf hebben vrouwen stemrecht gekregen, in de tweede lag de focus op financiële onafhankelijkheid en seksuele vrijheid. Ik wil de derde movement mede vormgeven en dat is nodig denk ik. Het feminisme had te maken met een imago dat veel vrouwen afschrikt. Daar wordt het nu helemaal uitgetrokken. Jonge rolmodellen als Emma Watson en popiconen als Beyoncé staan op en noemen zichzelf een feminist. Het hedendaags feminisme is positief en stimulerend voor iedere vrouw, daar wil je echt bij horen.”

Wat is kenmerkend voor de derde movement?

„De bal ligt nu bij de vrouw. Vorige generaties hebben ontzettend veel kansen gecreëerd, nu is het aan ons om die kansen te pakken. In Noord-Amerika studeren al meer dan 40 procent meer vrouwen dan mannen af. Moet je indenken hoe ongelooflijk veel potentieel dat is! Al die innovatie en kennis komt nu vrij in de wereld, daar kan ik me echt ontzettend op verheugen. Je ziet nu overal om je heen dat de ontwikkeling zich doorzet. Kijk bijvoorbeeld eens naar China, 63 procent van de CFO’s daar is vrouw. Zulke optimistische gegevens laten ons inzien dat vrouwen nu echt meedoen. Juist samen met de man, want we hebben al het potentieel nodig om de wereld klaar te maken voor de toekomst.”

Je bent een fervent kijker van series, hoe zie je daarin de derde movement?

„Series hebben de film verslagen. Hollywood is ontzettend achtergebleven de afgelopen jaren. Nieuwe regisseurs zijn opgestaan en voelde feilloos aan wat er gebeurt in de wereld, wat er in rap tempo aan het veranderen is rondom de rol van de vrouw. Is het je wel eens opgevallen dat alle hitseries van het moment een vrouw in de hoofdrol hebben? En niet zomaar een vrouw, maar telkens een vrouw die echt in de derde movement leeft. Ze is hoog opgeleid, gaat voor 100 procent voor haar carrière, maar laat in de serie zien hoe ze dit combineert met haar huishouden, gezin, seksleven. Dit soort series zijn begonnen in Scandinavië. De wereld werd echt verrast met The Killing en Borgen, waarin door Scandinavische scriptschrijvers haarfijn aangevoeld wordt dat vrouwen leven met een compleet vernieuwde kijk op de wereld. Later pakte Amerikaanse scriptschrijvers en regisseuses die nieuwe realiteit massaal over. De ene na de andere hitserie met een vrouw in de hoofdrol verscheen op tv. Homeland, Scandal, House of Cards, allemaal boordevol derdemovementvrouwen die hun potentieel laten zien. Ik zie die vrouwen echt als frontleaders van deze hedendaagse feministische golf.”

Blijft de seksuele vrijheid van de vrouw zich ontwikkelen?

„In de weg naar seksuele vrijheid voor de vrouw hebben we al essentiële ontwikkelingen gezien. De pil werd voor iedereen beschikbaar, waardoor vrouwen zelf de controle in handen kreeg. Seksspeeltjes kwamen op de markt en werden verkocht in seksshops die in de jaren 90 als paddestoelen uit de grond kwamen. In die jaren werden de seksshops steeds vrouwvriendelijker, wat de drempel verlaagde om die winkels binnen te stappen. De seksspeeltjes veranderden ook. Wat begon met grote vleeskleurige speeltjes, die zoveel mogelijk overeenkwamen met de realiteit, zie je nu overal speeltjes met een strak design, mooi materiaal en een fijne afwerking. Maar er is nog ontzettend veel te onderzoeken, denk bijvoorbeeld aan seksuele fantasieën die vrouwen hebben. Daar weten we eigenlijk nog maar heel weinig van. En eigenlijk weten vrouwen het zelf ook nog niet zo heel goed. Dat onderzoek is wel gaande en ontzettend actueel. Kijk maar eens wat er gebeurde toen de boeken van Fifty Shades of Grey uitkwamen. Miljoenen (80 miljoen exemplaren verkocht!) vrouwen voelden zich aangesproken door deze verhalen, herkenden zichzelf erin of waren ontzettend nieuwsgierig naar de fantasieën die in het boek worden beschreven. Het is niet geheel nieuw dat er dit soort boeken uitkomen, zo verscheen er bijvoorbeeld in 2001 het controversiële The Sexual Life of Catherine Millet, of het veelbesproken Feuchtgebiete van Charlotte Roche. Maar Fifty Shades bewijst dat de wereld nu echt klaar is voor het uiten van vrouwelijke fantasieën. Ik verwacht dat dit echt nog maar het topje van de ijsberg is en daar word ik heel vrolijk van.”

Hoe ga je in jouw werk om met seksualiteit van de vrouw?

„Ook lingerie heeft een revolutie doorgemaakt. In de eerste feministische golf droegen vrouwen korsetten, waren ze strak ingelijfd. In de tweede feministische golf zochten vrouwen de vrijheid, comfortabele kleding, geen bh. De mystiek van seksualiteit verdween hierdoor. In de derde movement wordt dit juist weer teruggebracht.

„Eigenlijk heb ik toen ik begon met ontwerpen een leeg blad gekregen. Ik mocht gaan bepalen hoe ik met een spel van verhullen en onthullen de mystiek weer terug kon brengen. Wat vindt deze generatie spannend? Hoe wil deze generatie haar vrouwelijkheid tot uiting brengen? Ik zag het door de tweede generatie ‘ontblote’ lichaam van de vrouw als mijn canvas, dat ben ik weer gaan bekleden. Nu zien we dat de allermooiste vrouwen degene zijn die hun dromen najagen, die hun talent gebruiken. Dat is echte schoonheid, veel mooier en belangrijker dan het hebben van maatje 36.

„Ik geef vorm aan de derde movement door lingerie te ontwerpen voor deze derdemovementvrouw, die vrouw met zoveel talent en potentieel. De ene vrouw ziet haar kansen en kan zichzelf heel goed ontplooien in de wereld waar ze nu in leeft. Andere vrouwen hebben echt voorbeelden nodig of een extra duwtje in de rug om haar potentieel te ontdekken. Ik laat vrouwen zien hoe mooi ze zijn, door lingerie voor ze te ontwerpen waar ze zich krachtig en zelfverzekerd voelen. Ik doorbreek het beeld van de vrouw als lustobject en creëer een compleet andere kijk op schoonheid en seksualiteit. De vrouw bepaalt zelf haar sensualiteit, speelt zelf met haar seksualiteit en kiest zelf de manier die voor haar goed voelt.

„Mijn lingerie is niet voor het stereotype beeld dat er is van de vrouw. Voor de nieuwe generatie geen kant of strikjes, maar een sterke, grafische en sensuele look die past bij de krachtige, onafhankelijke vrouw. Dare to dream, dare to grow, dare to be – dat is mijn motto.”