Hamilton kan in de finale alles kwijtraken

Door dubbele punten in de laatste race in Abu Dhabi kan Nico Rosberg zijn Britse teamgenoot nog inhalen.

Nico Rosberg Foto Reuters

Tien van de negentien grands prix winnen en toch de wereldtitel in de Formule 1 mislopen. Het kan de Brit Lewis Hamilton allemaal overkomen. Want stel dat zijn Mercedes er over twee weken tijdens de slotrace in Abu Dhabi vroegtijdig mee ophoudt, dan rijdt zijn teamcollega en rivaal Nico Rosberg op de valreep van het seizoen zomaar naar de eindzege. Een toegift van de wereldautomobiel federatie FIA die Formule 1 spannend heeft willen maken door voor de laatste grand prix dubbele punten beschikbaar te stellen. Als Hamilton uitvalt, dan heeft Rosberg die dit seizoen vijf keer heeft gewonnen, slechts een vijfde plek nodig om zijn eerste wereldtitel binnen te halen. Het verschil is zeventien punten.

Het hele seizoen waren er 25 punten voor de nummer één te verdienen en achttien voor de tweede. In het woestijnstaatje is dat in de laatste race het dubbele. Hamilton heeft aan een tweede plaats genoeg om zijn tweede wereldtitel te bemachtigen. Hij moet over twee weken vooral zijn bolide heel houden en geen risico’s nemen, zoals gisteren toen hij in zijn jacht op Rosberg even van de baan raakte en tien seconden op zijn rivaal verloor. „Het is mooi dat ik nog een kans heb om kampioen te worden”, zei Rosberg over het dubbele puntensysteem. „Lewis heeft het tot nu toe beter gedaan, maar ik ben nog niet uitgeschakeld.”

Tenzij er iets geks gebeurt, staat ook de finale van het grand prix-seizoen geheel in het teken van de tweestrijd tussen de leeftijdgenoten – allebei 29 – Hamilton en Rosberg. Zij rijden vrijwel het hele seizoen al op de eerste twee posities, wat Mercedes al vroeg de wereldtitel voor de constructeurs bezorgde. Het Duitse team is superieur en heeft voorlopig de slag om de eco-technologie gewonnen. Formule 1 staat dit seizoen in het teken van duurzaamheid, met de introductie van hybride motoren en een uitgekiend systeem om energie terug te winnen uit restwarmte en remenergie. De Mercedes-bolides hebben eenvoudigweg meer vermogen dan de concurrentie, een ‘oermerk’ als Ferrari komt er even helemaal niet meer aan te pas.

De technologische denivellering gaat gepaard met een financiële tweedeling. De kleine teams kunnen de slag om de nieuwe technologie nauwelijks meer bolwerken. Terwijl de topteams als Red Bull, Ferrari, Mercedes en McLaren met budgetten werken van ruim 200 miljoen, moet de middenmoot – Williams, Force India, Sauber – het met de helft doen. Kleintjes als Marussia en Caterham werken met budgetten van circa 60 miljoen euro.

Het eerste team is al failliet, het tweede probeert met crowd-funding voldoende geld op te halen om in Abu Dhabi, na afwezigheid bij twee grands prix, weer op de startgrid te verschijnen. Formule 1-baas Bernie Ecclestone moet niets van dat soort publieksacties hebben. „We hebben geen behoefte aan bedelaars”. De onderhandelingen over een ‘eerlijker’ verdeling van de inkomsten tussen de gevestigde teams en de rest hebben tot nu toe geen resultaat opgeleverd.