Eén van Richard Bransons tachtig Virgins gaat naar de beurs

epa02716764 Sir Richard Branson (front R) shows off the new branding for the Virgin Australia airline, replacing Virgin Blue and V Australia brands at Sydney Airport, Sydney, Australia, on 04 May 2011. EPA/DEAN LEWINS AUSTRALIA AND NEW ZEALAND OUT

Er gaat deze week een Virgin naar de beurs in New York: luchtvaartmaatschappij Virgin America.

Maar Virgin is veel groter. America is één van de tientallen Virgins van hippiemiljardair, multiondernemer, avonturier Richard Branson. Er is ook Virgin Mobile. Virgin Wines. Virgin Ballonvaart. Virgin Galactic, waarvan een ruimtevliegtuig vorige week een dodelijke crash in de Verenigde Staten maakte. Virgin Holidays. Virgin Trains.

Al deze Virgin’s, zo’n tachtig in totaal, vallen onder de Virgin Holding Group, dat Jez Frampton, directeur van Interbrand, “een soort private-equitygroep” noemt. In de meeste van deze bedrijven heeft VHG een minderheidsbelang.

Virgin-merken

Bron: Virgin

VHG heeft ook meerderheidsbelangen, onder meer in onderstaande bedrijven:

Het meeste geld verdient VHG aan het uitlenen van het Virgin-merk. Volgens Nick Fox, woordvoerder van VHG, moeten bedrijven die zichzelf Virgin noemen, jaarlijks “tussen de 0,25 en een paar procent” van hun omzet aan VHG afstaan. Zo betaalde Virgin America VHG in 2013 7,1 miljoen dollar, en 6,7 miljoen dollar in 2012. 

Dat betalen doen bedrijven graag. Frampton:

 ”Consumenten kennen Virgin, associëren het met kwaliteit.”

En dus omzet. Zo zetten Virgin-bedrijven in 2013 zo’n 25 miljard dollar om, aldus Tom Metcalf, van de Bloomberg Billionaires Index.

Ondanks de voorsprong die bedrijven met het Virgin-keurmerk krijgen, zijn ze niet per se winstgevend. Zo lijden Virgin Media, Virgin Australia, Virgin Mobile France en Virgin Active momenteel verlies. Ook zijn er genoeg bedrijven over de kop gegaan:

Brand it with Virgin, maar wel met mate.

Doe ook de quiz: wie is jouw Nederlandse topvrouw.